Tesi etd-11242023-094546 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
PASQUINI, MARTINA
URN
etd-11242023-094546
Titolo
La crescita turistica nipponica: risultati, strategie e prospettive del <>
Dipartimento
SCIENZE POLITICHE
Corso di studi
PROGETTAZIONE E GESTIONE DEI SISTEMI TURISTICI MEDITERRANEI
Relatori
relatore Prof. Bianchi, Alberto
Parole chiave
- anime pilgrimage
- anime tourism
- contest tourism
- cool japan
- cultura pop
- flussi turistici
- japanese pop culture
- soft power
- strategie turistiche
Data inizio appello
11/12/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
11/12/2093
Riassunto
Questa tesi investiga in che modo e perché i prodotti culturali giapponesi come anime, manga, giochi, merchandising e moda, siano stati e sono tuttora uno strumento utile a rafforzare l’immagine del Giappone all’estero e come i vari ministeri centrali e gli enti della promozione turistica giapponese abbiano adottato politiche appoggiandosi a questi prodotti un tempo trascurati a causa del loro status stigmatizzato. Questo articolo mette in relazione l’aumento della popolarità del Giappone come meta turistica negli ultimi anni e la crescente popolarità e dimensione del mercato legato ai prodotti culturali in questione. Vengono analizzati i dati statistici legati al settore turistico nipponico e i sondaggi effettuati annualmente sui turisti internazionali per comprenderne le motivazioni di viaggio. In ultimo vengono prese in analisi le realtà italiane nate come conseguenza del crescente interesse dimostrato dal pubblico italiano verso il Paese del Sol levante, influenzato anche dalla sua rappresentazione in anime, manga, film d’animazione e cultura pop in generale.
This thesis investigates how and why Japanese cultural products such as anime, manga, games, merchandise, and fashion have been and continue to be a useful tool in strengthening Japan's image abroad. It explores how Japan's central ministries and tourism promotion entities have adopted policies relying on these products. This article correlates the increase of Japan's popularity as a tourist destination in recent years with the growing popularity and size of the cultural products' market. In the end, it analyzes statistical data related to the Japanese tourism sector and the annual surveys conducted on international tourists to understand their travel motivations. Finally, Italian entities born as a consequence of the growing interest shown by the Italian public in Japan, influenced by its representation in anime, manga, animated films, and pop culture's produts in general.
This thesis investigates how and why Japanese cultural products such as anime, manga, games, merchandise, and fashion have been and continue to be a useful tool in strengthening Japan's image abroad. It explores how Japan's central ministries and tourism promotion entities have adopted policies relying on these products. This article correlates the increase of Japan's popularity as a tourist destination in recent years with the growing popularity and size of the cultural products' market. In the end, it analyzes statistical data related to the Japanese tourism sector and the annual surveys conducted on international tourists to understand their travel motivations. Finally, Italian entities born as a consequence of the growing interest shown by the Italian public in Japan, influenced by its representation in anime, manga, animated films, and pop culture's produts in general.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |