Tesi etd-11142024-134244 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di dottorato di ricerca
Autore
RAMAZZOTTO, NICOLA
URN
etd-11142024-134244
Titolo
Art, Experience, and the Horizons of Meaning. Heidegger and Dewey in Dialogue
Settore scientifico disciplinare
M-FIL/04
Corso di studi
FILOSOFIA
Relatori
tutor Prof. Siani, Alberto Leopoldo
Parole chiave
- aesthetics
- art
- arte
- Dewey
- esperienza
- estetica
- experience
- Heidegger
Data inizio appello
18/11/2024
Consultabilità
Completa
Riassunto
Obiettivo di questo lavoro è istituire un dialogo tra Heidegger e Dewey sul rapporto tra arte, esperienza e significato. La tesi che sostengo è che, sia per Heidegger che per Dewey, l’operare dell’arte può istituire orizzonti di significato che sono esperienziali e pervasivi, materialmente ricchi ed emotivamente carichi, consapevoli della propria finitezza, in grado tanto di creare nuovi significati, quanto di dare inizio a sempre nuove possibilità di senso.
The purpose of this dissertation is to engage Heidegger and Dewey in a dialogue on the relationship between art, experience, and meaning. I will argue that for both Heidegger and Dewey, the work of art can establish horizons of meaning that are experiential and pervasive, materially rich and emotionally charged, aware of their own finitude, capable of both sustaining the successful operation of sense-making, and of initiating ever-new possibilities of meaning.
The purpose of this dissertation is to engage Heidegger and Dewey in a dialogue on the relationship between art, experience, and meaning. I will argue that for both Heidegger and Dewey, the work of art can establish horizons of meaning that are experiential and pervasive, materially rich and emotionally charged, aware of their own finitude, capable of both sustaining the successful operation of sense-making, and of initiating ever-new possibilities of meaning.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
TESI.pdf | 2.12 Mb |
Contatta l’autore |