Tesi etd-10212025-165555 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
ZEPPI, LEONARDO
URN
etd-10212025-165555
Titolo
L'istituzione linguistica. La filosofia di John R. Searle tra espressione e comunicazione
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
LINGUISTICA E TRADUZIONE
Relatori
relatore Turbanti, Giacomo
Parole chiave
- Communication
- Comunicazione
- Espressione
- Expression
- Filosofia del linguaggio
- Istituzioni sociali
- John R. Searle
- Philosophy of Language
- Social Institutions
Data inizio appello
07/11/2025
Consultabilità
Completa
Riassunto
L’obiettivo di questa tesi è dimostrare che il linguaggio è un’istituzione sociale basata sulla fiducia. Per raggiungere questo obiettivo è stato necessario prima di tutto riconoscere che la lingua ha una natura sia individuale che sociale e che, in conseguenza di ciò, può essere intesa sia come una forma di espressione che come una forma di comunicazione. Dall’analisi di queste due forme è emersa l’idea di un’opposizione ideologica che contrappone due tesi: una chiamata esteticista e l’altra istituzionalista. A modello della tesi esteticista è stata presa a esempio la filosofia di Benedetto Croce, che, nella sua analisi sulla scienza estetica, propone di interpretare il linguaggio come una forma d’espressione. A modello della tesi istituzionalista, invece, è stata presa la teoria della comunicazione di Paul Grice, secondo cui il linguaggio, in quanto frutto di un comportamento condiviso, è da intendersi come uno strumento di comunicazione. Infine, è stata esposta la teoria di John R. Searle sulla creazione delle istituzioni sociali grazie al linguaggio: a partire dalle idee searleiane di intenzionalità e di atto linguistico è stato possibile non solo comprendere che il linguaggio stesso è un’istituzione basata su un insieme di regole comportamentali riconosciute socialmente, ma anche che queste regole funzionano sulla base della fiducia che i parlanti ripongono tanto in sé stessi quanto nell’intera istituzione linguistica.
The aim of this thesis is to demonstrate that language is a social institution based on trust. To achieve this aim, it was first necessary to recognise that language has both an individual and a social nature and that, as a result, it can be understood both as a form of expression and as a form of communication. The analysis of these two forms gave rise to the idea of an ideological opposition between two theses: one called aestheticist and the other institutionalist. The philosophy of Benedetto Croce was taken as a model for the aestheticist thesis, as in his analysis of aesthetic science he proposes to interpret language as a form of expression. Paul Grice's theory of communication, on the other hand, was taken as a model for the institutionalist thesis, which holds that language, as the result of shared behaviour, is to be understood as a tool of communication. Finally, John R. Searle's theory on the creation of social institutions through language was presented: starting from Searle's ideas of intentionality and linguistic acts, it was possible not only to understand that language itself is an institution based on a set of socially recognised behavioural rules, but also that these rules function on the basis of the trust that speakers place both in themselves and in the entire linguistic institution.
The aim of this thesis is to demonstrate that language is a social institution based on trust. To achieve this aim, it was first necessary to recognise that language has both an individual and a social nature and that, as a result, it can be understood both as a form of expression and as a form of communication. The analysis of these two forms gave rise to the idea of an ideological opposition between two theses: one called aestheticist and the other institutionalist. The philosophy of Benedetto Croce was taken as a model for the aestheticist thesis, as in his analysis of aesthetic science he proposes to interpret language as a form of expression. Paul Grice's theory of communication, on the other hand, was taken as a model for the institutionalist thesis, which holds that language, as the result of shared behaviour, is to be understood as a tool of communication. Finally, John R. Searle's theory on the creation of social institutions through language was presented: starting from Searle's ideas of intentionality and linguistic acts, it was possible not only to understand that language itself is an institution based on a set of socially recognised behavioural rules, but also that these rules function on the basis of the trust that speakers place both in themselves and in the entire linguistic institution.
File
| Nome file | Dimensione |
|---|---|
| TESI_Leo...stica.pdf | 1.66 Mb |
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