Tesi etd-09292025-160601 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
LUCCHETTI, GIOVANNI
URN
etd-09292025-160601
Titolo
La Corporate Social Responsibility nel settore lapideo: casi studio
Dipartimento
ECONOMIA E MANAGEMENT
Corso di studi
STRATEGIA, MANAGEMENT E CONTROLLO
Relatori
relatore Prof. Bianchi Martini, Silvio
Parole chiave
- corporate social responsibility e settore lapideo
Data inizio appello
16/10/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
16/10/2095
Riassunto
L'argomento dell'elaborato è la Responsabilità Sociale D'azienda, ovvero l'assunzione di responsabilità da parte delle imprese per i propri impatti sulla società e sull'ambiente. La domanda di ricerca che ha guidato lo studio è stata quella di comprendere come le aziende del settore lapideo assolvessero alla loro responsabilità sociale, con lo scopo di valutare l'impegno delle aziende a vantaggio della società, rendendo più evidenti le attività svolte a beneficio del territorio, per ridurre la distanza tra comunità ed imprese. Questa tesi si propone di analizzare l'applicazione della CSR nel contesto di Carrara, non solo dal punto di vista teorico, ma andando sul territorio a guardare da vicino i risultati ottenuti dalle imprese del marmo nelle loro azioni prosociali. Lo strumento utilizzato è stato quello dell'intervista semistrutturata a domande aperte, somministrata ad esponenti che operano nel settore: Carrara Marble Way, Fondazione Marmo. e Guglielmo Vennai S.P.A.. Per rispondere alla domanda di ricerca sono stati redatti tre capitoli: il primo aiuta a definire la CSR e illustra le origini del concetto e le varie teorie e definizioni. Nel secondo è stato descritto il settore del marmo mettendo in luce l'origine geologica del marmo di Carrara e la sua storia. Nel terzo capitolo è stata analizzata l'attività e le varie azioni prosociali del settore infine è stato presentato un caso studio in cui si illustra quale sia la CSR delle imprese del settore estrattivo.
The topic of the paper is Corporate Social Responsibility, i.e. the assumption of responsibility by companies for their impacts on society and the environment. The research question that guided the study was to understand how companies in the stone sector fulfilled their social responsibility, with the aim of evaluating the companies' commitment to the benefit of society, making the activities carried out for the benefit of the territory more evident, to reduce the distance between communities and businesses. This thesis aims to analyze the application of CSR in the context of Carrara, not only from a theoretical point of view, but by looking closely at the results obtained by marble companies in their prosocial actions. The tool used was that of the semi-structured interview with open questions, administered to representatives working in the sector: Carrara Marble Way, Fondazione Marmo. and Guglielmo Vennai SPA. To answer the research question, three chapters have been drawn up: the first helps to define CSR and illustrates the origins of the concept and the various theories and definitions. In the second, the marble sector was described, highlighting the geological origin of Carrara marble and its history. In the third chapter, the activity and various prosocial actions of the sector were analyzed and finally, a case study was presented which illustrates the CSR of companies in the extractive sector.
The topic of the paper is Corporate Social Responsibility, i.e. the assumption of responsibility by companies for their impacts on society and the environment. The research question that guided the study was to understand how companies in the stone sector fulfilled their social responsibility, with the aim of evaluating the companies' commitment to the benefit of society, making the activities carried out for the benefit of the territory more evident, to reduce the distance between communities and businesses. This thesis aims to analyze the application of CSR in the context of Carrara, not only from a theoretical point of view, but by looking closely at the results obtained by marble companies in their prosocial actions. The tool used was that of the semi-structured interview with open questions, administered to representatives working in the sector: Carrara Marble Way, Fondazione Marmo. and Guglielmo Vennai SPA. To answer the research question, three chapters have been drawn up: the first helps to define CSR and illustrates the origins of the concept and the various theories and definitions. In the second, the marble sector was described, highlighting the geological origin of Carrara marble and its history. In the third chapter, the activity and various prosocial actions of the sector were analyzed and finally, a case study was presented which illustrates the CSR of companies in the extractive sector.
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Tesi non consultabile. |
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