Tesi etd-09152025-203622 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale LM5
Autore
ANZELLOTTI, SONIA
URN
etd-09152025-203622
Titolo
Il Disturbo Ossessivo Compulsivo in età evolutiva
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA
Relatori
relatore Prof.ssa Berrocal Montiel, Carmen
correlatore Prof.ssa Smorti, Martina
correlatore Prof.ssa Smorti, Martina
Parole chiave
- cognitive-behavioral interventions
- comorbidity
- comorbilità
- developmental age
- diagnosi
- diagnosis
- Disturbo Ossessivo Compulsivo
- età evolutiva
- famiglia
- family
- interventi cognitivo-comportamentali
- Obsessive Compulsive Disorder
- school
- scuola
Data inizio appello
03/10/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
03/10/2095
Riassunto
La tesi affronta il Disturbo Ossessivo Compulsivo (DOC) come condizione complessa e multifattoriale, analizzandone le dimensioni cliniche con un focus specifico sull’età evolutiva. Viene discusso il problema delle difficoltà diagnostiche, la frequente comorbilità con altri disturbi, nonché i principali dati epidemiologici e gli strumenti di valutazione utilizzati in ambito clinico. Particolare attenzione è rivolta agli effetti a medio e lungo termine e ai fattori eziologici psicosociali. Un’ampia sezione è dedicata alle strategie di intervento, in particolare ai trattamenti cognitivo-comportamentali e ai loro adattamenti per bambini e adolescenti, che risultano i più efficaci nel ridurre i sintomi e migliorare il funzionamento globale. Infine, la tesi esamina il ruolo del contesto sociale, con attenzione a famiglia e scuola, evidenziandone il duplice potenziale di risorsa e di rischio. Nel complesso, il lavoro sostiene l’importanza di un approccio integrato e multidimensionale, capace di coniugare interventi clinici e sostegno sociale al fine di promuovere l’inclusione e il benessere a lungo termine dei soggetti con DOC.
The thesis addresses Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) as a complex and multifactorial condition, analyzing its clinical dimensions with a specific focus on childhood and adolescence. It discusses the challenges of diagnosis, the frequent comorbidity with other disorders, as well as the main epidemiological data and the assessment tools most commonly used in clinical practice. Particular attention is devoted to the medium- and long-term effects and to psychosocial etiological factors. A substantial section is dedicated to intervention strategies, especially cognitive-behavioral treatments and their adaptations for children and adolescents, which prove to be the most effective in reducing symptoms and improving overall functioning. Finally, the thesis examines the role of the social context, with a focus on family and school, highlighting their dual potential as both resources and risk factors. Overall, the work emphasizes the importance of an integrated and multidimensional approach, combining clinical interventions with social support, in order to foster inclusion and long-term well-being for individuals with OCD.
The thesis addresses Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) as a complex and multifactorial condition, analyzing its clinical dimensions with a specific focus on childhood and adolescence. It discusses the challenges of diagnosis, the frequent comorbidity with other disorders, as well as the main epidemiological data and the assessment tools most commonly used in clinical practice. Particular attention is devoted to the medium- and long-term effects and to psychosocial etiological factors. A substantial section is dedicated to intervention strategies, especially cognitive-behavioral treatments and their adaptations for children and adolescents, which prove to be the most effective in reducing symptoms and improving overall functioning. Finally, the thesis examines the role of the social context, with a focus on family and school, highlighting their dual potential as both resources and risk factors. Overall, the work emphasizes the importance of an integrated and multidimensional approach, combining clinical interventions with social support, in order to foster inclusion and long-term well-being for individuals with OCD.
File
| Nome file | Dimensione |
|---|---|
La tesi non è consultabile. |
|