Tesi etd-09152025-091628 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
ANDRONACO, ELETTRA
URN
etd-09152025-091628
Titolo
Mito e religio. Dal "De rerum natura" di Lucrezio al commento umanistico di Giovan Battista Pio.
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
ITALIANISTICA
Relatori
relatore Prof. Pontari, Paolo
correlatore Prof.ssa Piazzi, Lisa
correlatore Prof.ssa Piazzi, Lisa
Parole chiave
- De rerum natura
- Giovan Battista Pio
- Joannes Baptista Pius
- Lucretius
- Lucrezio
- mito
- myth
- religio
- Renaissance
- Rinascimento
Data inizio appello
03/10/2025
Consultabilità
Tesi non consultabile
Riassunto
La tesi analizza il rapporto tra mito e religio nel De rerum natura di Lucrezio e nel suo primo grande commento umanistico, quello di Giovan Battista Pio. Nella prima parte viene approfondito l’uso del mito da parte di Lucrezio, oscillante tra spiegazione razionale e funzione retorico-emotiva, con particolare attenzione alla divinizzazione di Epicuro, al trattamento degli dèi epicurei e alla strategia di crazione o soppressione la miratio. Si esaminano poi le figure mitologiche utilizzate dal poeta e la rappresentazione negativa della religio tradizionale, dai sacrifici all’episodio di Ifigenia fino alla peste di Atene. La seconda parte ricostruisce il contesto rinascimentale della riscoperta di Lucrezio e la vita di Giovan Battista Pio, dalle prime esperienze a Bologna e Mantova fino al ruoli ricoperti a Roma e a Lucca. Infine, viene analizzato il commento del Pio al poema lucreziano, con attenzione alle difficoltà che poneva il messaggio epicureo e al modo in cui l’umanista cercò di armonizzarlo con la cultura e la sensibilità del suo tempo. Ne risulta un quadro complesso del dialogo tra antico e moderno, in cui il pensiero lucreziano e la sua ricezione rinascimentale vengono messi in luce come terreno privilegiato di confronto tra filosofia, filologia e religione.
The thesis examines the relationship between myth and religio in Lucretius’ De rerum natura and in its first major humanistic commentary, that of Giovan Battista Pio. The first part explores Lucretius’ use of myth, which oscillates between rational explanation and rhetorical-emotional function, with particular attention to the divinization of Epicurus, the treatment of the Epicurean gods, and the strategy of creating or suppressing miratio. It then analyzes the mythological figures employed by the poet and the negative representation of traditional religio, from sacrifices to the episode of Iphigenia and up to the plague of Athens. The second part reconstructs the Renaissance context of Lucretius’ rediscovery and the life of Giovan Battista Pio, from his early experiences in Bologna and Mantua to the positions he held in Rome and Lucca. Finally, it analyzes Pio’s commentary on Lucretius’ poem, with special attention to the challenges posed by the Epicurean message and the ways in which the humanist sought to reconcile it with the culture and sensibility of his time. The result is a complex picture of the dialogue between ancient and modern, in which Lucretius’ thought and its Renaissance reception emerge as a privileged ground of confrontation between philosophy, philology, and religion.
The thesis examines the relationship between myth and religio in Lucretius’ De rerum natura and in its first major humanistic commentary, that of Giovan Battista Pio. The first part explores Lucretius’ use of myth, which oscillates between rational explanation and rhetorical-emotional function, with particular attention to the divinization of Epicurus, the treatment of the Epicurean gods, and the strategy of creating or suppressing miratio. It then analyzes the mythological figures employed by the poet and the negative representation of traditional religio, from sacrifices to the episode of Iphigenia and up to the plague of Athens. The second part reconstructs the Renaissance context of Lucretius’ rediscovery and the life of Giovan Battista Pio, from his early experiences in Bologna and Mantua to the positions he held in Rome and Lucca. Finally, it analyzes Pio’s commentary on Lucretius’ poem, with special attention to the challenges posed by the Epicurean message and the ways in which the humanist sought to reconcile it with the culture and sensibility of his time. The result is a complex picture of the dialogue between ancient and modern, in which Lucretius’ thought and its Renaissance reception emerge as a privileged ground of confrontation between philosophy, philology, and religion.
File
| Nome file | Dimensione |
|---|---|
Tesi non consultabile. |
|