Tesi etd-09122024-112553 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale LM5
Autore
CAMBI, CAMILLA
URN
etd-09122024-112553
Titolo
Analisi e monitoraggio del comfort e dell'impatto sulla qualità dell'insegnamento nelle scuole tramite dispositivi indossabili
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'ENERGIA, DEI SISTEMI, DEL TERRITORIO E DELLE COSTRUZIONI
Corso di studi
INGEGNERIA EDILE-ARCHITETTURA
Relatori
relatore Prof. Fantozzi, Fabio
relatore Lamberti, Giulia
relatore Rugani, Roberto
relatore Lamberti, Giulia
relatore Rugani, Roberto
Parole chiave
- comfort termico
- dispositivi indossabili
- IEQ
- indoor environmental quality
- insegnamento
- productivity
- produttività
- qualità ambientale interna
- school
- scuole
- teaching
- thermal comfort
- wearable systems
Data inizio appello
30/09/2024
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
30/09/2094
Riassunto
Negli edifici scolastici è importante garantire il comfort di insegnanti e studenti. Gli studi nel campo della qualità ambientale (IEQ) riguardanti le scuole sono ancora pochi, quelli che indagano l’influenza della IEQ sulla produttività nelle scuole, si concentrano generalmente sugli studenti. Grazie a una campagna di misure sul campo, si è valutata la qualità ambientale interna in cinque scuole, sotto tutte le sue componenti (comfort termico, qualità dell’aria, comfort acustico e comfort visivo), e la sua influenza sulla produttività degli insegnanti. Sono stati monitorati parametri ambientali e fisiologici, sono stati somministrati questionari di valutazione di IEQ e produttività, oltre a un test cognitivo. I parametri fisiologici degli insegnanti (frequenza cardiaca e temperatura della pelle) sono stati rilevati tramite dispositivi indossabili e ne sono state analizzate le relazioni con i voti di sensazione, preferenza e comfort termici. L’uso dei valori del tasso metabolico ricavati dalla frequenza cardiaca all’interno del PMV non ha mostrato miglioramenti sostanziali della previsione del comfort, la temperatura della pelle al polso ha invece fornito correlazioni migliori con la sensazione termica. Bambini e adulti mostrano differenti esigenze di comfort. Gli ambienti termico e acustico mostrano la maggior influenza negativa sulla performance degli insegnanti. I dati del test cognitivo rivelano che la concentrazione di CO2 influisce negativamente sull’attenzione nonostante i soggetti non percepiscano questo effetto. Sulla base di queste analisi sono state ipotizzate possibili applicazioni di Personal Comfort Systems atte a correggere le differenze di percezione e migliorare le condizioni di comfort.
In school buildings, it is important to ensure the comfort of teachers and students. Studies in the field of Indoor Environmental Quality (IEQ) regarding schools are still limited, and those investigating the influence of IEQ on productivity in schools generally focus on students. Thanks to a field measurement campaign, the indoor environmental quality in five schools was assessed, considering all its components (thermal comfort, air quality, acoustic comfort, and visual comfort), as well as its influence on teachers' productivity. Environmental and physiological parameters were monitored, IEQ and productivity evaluation questionnaires were administered, along with a cognitive test. Teachers' physiological parameters (heart rate and skin temperature) were recorded using wearable devices, and their relationships with thermal sensation, preference, and comfort ratings were analysed. The use of metabolic rate values derived from heart rate within the PMV did not show substantial improvements in comfort prediction, whereas skin temperature at the wrist provided better correlations with thermal sensation. Children and adults have different comfort requirements. The thermal and acoustic environments showed the greatest negative impact on teachers' performance. Cognitive test data revealed that CO2 concentration negatively affects attention, despite the subjects not perceiving this effect. Based on these analyses, possible applications of Personal Comfort Systems were proposed to correct perception differences and improve comfort conditions.
In school buildings, it is important to ensure the comfort of teachers and students. Studies in the field of Indoor Environmental Quality (IEQ) regarding schools are still limited, and those investigating the influence of IEQ on productivity in schools generally focus on students. Thanks to a field measurement campaign, the indoor environmental quality in five schools was assessed, considering all its components (thermal comfort, air quality, acoustic comfort, and visual comfort), as well as its influence on teachers' productivity. Environmental and physiological parameters were monitored, IEQ and productivity evaluation questionnaires were administered, along with a cognitive test. Teachers' physiological parameters (heart rate and skin temperature) were recorded using wearable devices, and their relationships with thermal sensation, preference, and comfort ratings were analysed. The use of metabolic rate values derived from heart rate within the PMV did not show substantial improvements in comfort prediction, whereas skin temperature at the wrist provided better correlations with thermal sensation. Children and adults have different comfort requirements. The thermal and acoustic environments showed the greatest negative impact on teachers' performance. Cognitive test data revealed that CO2 concentration negatively affects attention, despite the subjects not perceiving this effect. Based on these analyses, possible applications of Personal Comfort Systems were proposed to correct perception differences and improve comfort conditions.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
La tesi non è consultabile. |