Tesi etd-08222024-142233 |
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Tipo di tesi
Tesi di dottorato di ricerca
Autore
MONTICOLO, ANTONIO
URN
etd-08222024-142233
Titolo
Le fontane domestiche di Pompei fra percezione e immaginario. Il caso di studio della Regio II.
Settore scientifico disciplinare
L-ANT/07
Corso di studi
SCIENZE DELL'ANTICHITA' E ARCHEOLOGIA
Relatori
tutor Prof.ssa Anguissola, Anna
correlatore Prof. Gattiglia, Gabriele
correlatore Prof. Gattiglia, Gabriele
Parole chiave
- ancient roman art
- architettura domestica
- arte romana
- decorations
- decorazioni
- domestic architecture
- domestic fountains
- fontane domestiche
- percezione sensoriale
- Pompei
- Pompeii
- senses
- sensi
- sensorial perception
Data inizio appello
25/10/2024
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
25/10/2064
Riassunto
Questo studio si concentra sull'analisi delle fontane domestiche di Pompei, viste come elementi decorativi che arricchivano gli edifici della città vesuviana. Oltre a essere essenziale per la sopravvivenza e per usi pratici, l'acqua era utilizzata dai Romani anche per piacere estetico, attraverso fontane che permettevano di apprezzarne le molteplici sensazioni all'interno delle abitazioni. Infatti, come indicano alcuni scritti di autori antichi, l'acqua e le fontane avevano caratteristiche capaci di stimolare i sensi. I testi degli antichi autori offrono uno sguardo affascinante sulle sensazioni evocate dall'acqua, rivelando quanto le fontane, con le loro varie decorazioni, potessero creare effetti multisensoriali simultanei. Studiando le fontane domestiche della città vesuviana, si osserva una particolare combinazione di elementi compositivi. Infatti, le fontane presentano decorazioni che includono non solo i getti d'acqua, ma anche una vasta gamma di materiali come tessere di mosaico, concrezioni di calcare, conchiglie, marmi, tufo, fiori, insieme ad affreschi, rilievi e sculture. A seconda delle diverse tipologie e anche tra fontane con simili caratteristiche strutturali, la combinazione di questi elementi avrebbe generato una serie di effetti sensoriali distinti. Le diverse proprietà e decorazioni dimostrano quanto i proprietari delle case comprendessero l'importanza dei sensi come strumenti di conoscenza. Di conseguenza, non solo utilizzavano questa consapevolezza per progettare e decorare le loro abitazioni, ma anche per trasmettere messaggi. A tale proposito, la prima prospettiva di ricerca di questo studio di dottorato consiste nella determinazione dei vari effetti sensoriali che potevano influenzare gli spettatori antichi e nella definizione dei messaggi o dei significati ad essi associati.
È stato sottolineato come la combinazione e l'interazione tra decorazione, arredamento e struttura architettonica degli edifici a Pompei non solo determinassero la funzione delle diverse stanze, ma influenzassero anche la percezione sensoriale e semantica degli spazi domestici. Si può quindi comprendere come le fontane, insieme ad altri elementi decorativi, fossero fondamentali per definire la percezione degli ambienti. In relazione a ciò, questa ricerca si occuperà infine di inquadrare le qualità sensoriali e i significati delle fontane, emersi dall'analisi, all'interno dell'ambiente domestico, per capire come le fontane contribuissero a definire la percezione degli spazi.
This study focuses on the analysis of domestic fountains in Pompeii, viewed as decorative elements that enriched the buildings of the Vesuvian city. In addition to being essential for survival and practical uses, water was also utilized by the Romans for aesthetic pleasure through fountains, which allowed them to appreciate its multiple sensations within their homes. In fact, as indicated by some ancient authors' writings, water and fountains had characteristics capable of stimulating the senses.
The writings of ancient authors offer a fascinating insight into the sensations evoked by water, revealing how fountains, with their various decorations, could create simultaneous multisensory effects. By studying the domestic fountains of the Vesuvian city, a particular combination of compositional elements can be observed. Indeed, the fountains feature decorations that include not only water jets but also a wide range of materials such as mosaic tiles, calcite formations, shells, marble, tuff, flowers, along with frescoes, reliefs, and sculptures. Depending on the different types and even among fountains with similar structural characteristics, the combination of these elements would have generated a series of distinct sensory effects. The various properties and decorations demonstrate how much the homeowners understood the importance of the senses as instruments of knowledge. Consequently, they not only used this awareness to design and decorate their homes but also to convey messages.
In this context, the primary research perspective of this doctoral study involves determining the various sensory effects that could influence ancient spectators and defining the messages or meanings associated with them.
It has been highlighted how the combination and interaction between decoration, furnishings, and architectural structure of buildings in Pompeii not only determined the function of the different rooms but also influenced the sensory and semantic perception of domestic spaces. Thus, it can be understood how fountains, along with other decorative elements, were fundamental in defining the perception of environments. In this regard, this research will finally focus on framing the sensory qualities and meanings of fountains, emerging from the analysis, within the domestic environment to understand how fountains contributed to defining the perception of spaces.
È stato sottolineato come la combinazione e l'interazione tra decorazione, arredamento e struttura architettonica degli edifici a Pompei non solo determinassero la funzione delle diverse stanze, ma influenzassero anche la percezione sensoriale e semantica degli spazi domestici. Si può quindi comprendere come le fontane, insieme ad altri elementi decorativi, fossero fondamentali per definire la percezione degli ambienti. In relazione a ciò, questa ricerca si occuperà infine di inquadrare le qualità sensoriali e i significati delle fontane, emersi dall'analisi, all'interno dell'ambiente domestico, per capire come le fontane contribuissero a definire la percezione degli spazi.
This study focuses on the analysis of domestic fountains in Pompeii, viewed as decorative elements that enriched the buildings of the Vesuvian city. In addition to being essential for survival and practical uses, water was also utilized by the Romans for aesthetic pleasure through fountains, which allowed them to appreciate its multiple sensations within their homes. In fact, as indicated by some ancient authors' writings, water and fountains had characteristics capable of stimulating the senses.
The writings of ancient authors offer a fascinating insight into the sensations evoked by water, revealing how fountains, with their various decorations, could create simultaneous multisensory effects. By studying the domestic fountains of the Vesuvian city, a particular combination of compositional elements can be observed. Indeed, the fountains feature decorations that include not only water jets but also a wide range of materials such as mosaic tiles, calcite formations, shells, marble, tuff, flowers, along with frescoes, reliefs, and sculptures. Depending on the different types and even among fountains with similar structural characteristics, the combination of these elements would have generated a series of distinct sensory effects. The various properties and decorations demonstrate how much the homeowners understood the importance of the senses as instruments of knowledge. Consequently, they not only used this awareness to design and decorate their homes but also to convey messages.
In this context, the primary research perspective of this doctoral study involves determining the various sensory effects that could influence ancient spectators and defining the messages or meanings associated with them.
It has been highlighted how the combination and interaction between decoration, furnishings, and architectural structure of buildings in Pompeii not only determined the function of the different rooms but also influenced the sensory and semantic perception of domestic spaces. Thus, it can be understood how fountains, along with other decorative elements, were fundamental in defining the perception of environments. In this regard, this research will finally focus on framing the sensory qualities and meanings of fountains, emerging from the analysis, within the domestic environment to understand how fountains contributed to defining the perception of spaces.
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