Tesi etd-07282025-123411 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
LENTINI, MADDALENA
URN
etd-07282025-123411
Titolo
Virtus del “mos maiorum” dell’Antica Roma e virtu' de Il Principe di Machiavelli associate al personaggio di Don Vito Corleone in The Godfather di Mario F. Puzo
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
LINGUE, LETTERATURE E FILOLOGIE EURO - AMERICANE
Relatori
relatore Prof. Petrelli, Marco
Parole chiave
- Antica Roma
- Don Vito Corleone
- ethics
- etica
- Il Principe
- Machiavelli
- Mario Puzo
- mos maiorum
- politica
- politics
- potere
- power
- The Godfather
- virtù
- virtue
- virtus
Data inizio appello
03/10/2025
Consultabilità
Completa
Riassunto
La tesi propone un’analisi critica della figura di Don Vito Corleone, protagonista del romanzo The Godfather di Mario Puzo, esaminandolo come costruzione narrativa in cui si intrecciano elementi della virtus romana e della virtù machiavellica. L’indagine prende avvio da una riflessione etimologica e concettuale sul termine “virtù”, approfondendone le declinazioni nel mos maiorum latino e nella teoria del potere espressa ne Il Principe di Machiavelli. La ricerca si inserisce nel più ampio contesto storico dell’emigrazione italiana negli Stati Uniti tra la fine del XIX e l’inizio del XX secolo, evidenziando i processi di marginalizzazione sociale e i pregiudizi etnici che hanno favorito la diffusione di stereotipi, tra cui quello del mafioso. Il cuore dello studio è dedicato alla personalità di Don Vito Corleone, messa in relazione con figure storiche della criminalità organizzata italo-americana. Si analizza anche l’evoluzione del personaggio nel figlio Michael Corleone, mostrando come la narrativa contribuisca alla costruzione di un modello di potere ambiguo e problematico. L’ultima parte si concentra sull’adattamento cinematografico di Francis Ford Coppola, con attenzione alle scelte registiche e simboliche. L'obiettivo è comprendere come letteratura e cinema abbiano influenzato la rappresentazione dell’identità mafiosa, tra realtà storica e finzione.
This thesis presents a critical analysis of Don Vito Corleone, the protagonist of Mario Puzo’s novel The Godfather, interpreting him as a narrative construction shaped by elements of Roman virtus and Machiavellian political thought. The investigation begins with an etymological and conceptual reflection on the term "virtue," exploring its meanings in the Latin mos maiorum and in Machiavelli’s theory of power as outlined in Il Principe. The research is framed within the historical context of Italian immigration to the United States between the late 19th and early 20th centuries, with particular attention to the processes of social marginalization and ethnic prejudice that fostered stereotypes, including the figure of the "mafioso". The study focuses on Don Vito’s character, compared with real figures from Italian-American organized crime. The evolution of the character through his son, Michael Corleone, is also analyzed to highlight how narrative contributes to constructing a complex and problematic model of power. The final section addresses Francis Ford Coppola’s film adaptation, with specific attention to directorial and symbolic choices. The aim is to understand how literature and cinema have shaped the representation of mafia identity between historical reality and fictional narrative.
This thesis presents a critical analysis of Don Vito Corleone, the protagonist of Mario Puzo’s novel The Godfather, interpreting him as a narrative construction shaped by elements of Roman virtus and Machiavellian political thought. The investigation begins with an etymological and conceptual reflection on the term "virtue," exploring its meanings in the Latin mos maiorum and in Machiavelli’s theory of power as outlined in Il Principe. The research is framed within the historical context of Italian immigration to the United States between the late 19th and early 20th centuries, with particular attention to the processes of social marginalization and ethnic prejudice that fostered stereotypes, including the figure of the "mafioso". The study focuses on Don Vito’s character, compared with real figures from Italian-American organized crime. The evolution of the character through his son, Michael Corleone, is also analyzed to highlight how narrative contributes to constructing a complex and problematic model of power. The final section addresses Francis Ford Coppola’s film adaptation, with specific attention to directorial and symbolic choices. The aim is to understand how literature and cinema have shaped the representation of mafia identity between historical reality and fictional narrative.
File
| Nome file | Dimensione |
|---|---|
| Lentini_...24_25.pdf | 2.14 Mb |
Contatta l’autore |
|