| Tesi etd-07262025-104351 | 
    Link copiato negli appunti
  
    Tipo di tesi
  
  
    Tesi di laurea magistrale
  
    Autore
  
  
    IENGO, SARA  
  
    URN
  
  
    etd-07262025-104351
  
    Titolo
  
  
    Grammatiche di Italiano L2. Un'analisi storico-linguistica dal XIX secolo al Foundation Course.
  
    Dipartimento
  
  
    FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
  
    Corso di studi
  
  
    ITALIANISTICA
  
    Relatori
  
  
    relatore Prof. De Vecchis, Kevin
relatore Prof.ssa Bianchi, Valentina
  
relatore Prof.ssa Bianchi, Valentina
    Parole chiave
  
  - didattica delle lingue moderne
- Foundation Course
- Glottodidattica
- insegnamento linguistico
- internazionalizzazione
- lingue seconde/straniere
- linguistica
    Data inizio appello
  
  
    03/10/2025
  
    Consultabilità
  
  
    Non consultabile
  
    Data di rilascio
  
  
    03/10/2095
  
    Riassunto
  
  Il lavoro analizza l’evoluzione delle grammatiche per l’insegnamento dell’italiano come lingua seconda o straniera (L2/S) dal XIX secolo fino all’attuale modello dei Foundation Course universitari. L’autrice prende in esame il contesto sociolinguistico postunitario, segnato da un’ampia diglossia e da politiche di unificazione linguistica, per mostrare come queste abbiano influenzato la produzione manualistica e le metodologie glottodidattiche. La ricerca si sviluppa lungo un arco diacronico che include: (1) l’analisi delle grammatiche ottocentesche, dai modelli puristi alle prime forme di apertura metodologica; (2) i cambiamenti introdotti nel XX secolo, con il passaggio da un approccio normativo a uno orientato alla competenza comunicativa; (3) un caso di studio sui manuali utilizzati nei Foundation Course in Italia, con particolare riferimento all’Università di Pisa. Il lavoro mette in luce continuità, rotture e fattori sociopolitici che hanno determinato l’evoluzione delle pratiche didattiche, offrendo una base per comprendere le trasformazioni della lingua italiana e dei suoi strumenti di insegnamento in prospettiva storica.
Abstract (English)
This work examines the historical development of grammars designed for teaching Italian as a second or foreign language (L2/S) from the nineteenth century to contemporary university Foundation Courses. The study explores the post-unification sociolinguistic context, characterized by strong diglossia and national policies aimed at linguistic standardization, and analyzes how these factors shaped both instructional materials and teaching methodologies. It covers: (1) nineteenth-century grammar books, from purist models to early attempts at methodological innovation; (2) the transformations of the twentieth century, marked by a shift from normative approaches to communicative competence-based methods; and (3) a case study of the manuals used in Italian Foundation Courses, with a focus on the University of Pisa. The research highlights continuities, disruptions, and sociopolitical influences in the evolution of Italian language teaching, providing a framework for understanding the historical trajectory of instructional practices and the linguistic changes reflected in them.
Abstract (English)
This work examines the historical development of grammars designed for teaching Italian as a second or foreign language (L2/S) from the nineteenth century to contemporary university Foundation Courses. The study explores the post-unification sociolinguistic context, characterized by strong diglossia and national policies aimed at linguistic standardization, and analyzes how these factors shaped both instructional materials and teaching methodologies. It covers: (1) nineteenth-century grammar books, from purist models to early attempts at methodological innovation; (2) the transformations of the twentieth century, marked by a shift from normative approaches to communicative competence-based methods; and (3) a case study of the manuals used in Italian Foundation Courses, with a focus on the University of Pisa. The research highlights continuities, disruptions, and sociopolitical influences in the evolution of Italian language teaching, providing a framework for understanding the historical trajectory of instructional practices and the linguistic changes reflected in them.
    File
  
  | Nome file | Dimensione | 
|---|---|
| La tesi non è consultabile. | |
 
		