Tesi etd-07072025-132505 |
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Tipo di tesi
Tesi di dottorato di ricerca
Autore
CONTESSA, DENISE
URN
etd-07072025-132505
Titolo
Il ruolo del City Branding e degli immaginari urbani nei processi di gentrificazione commerciale in una città di medie dimensioni: il caso studio di Bologna.
Settore scientifico disciplinare
SPS/10 - SOCIOLOGIA DELL'AMBIENTE E DEL TERRITORIO
Corso di studi
SCIENZE POLITICHE
Relatori
tutor Prof.ssa Paone, Sonia
Parole chiave
- Bologna
- city brand
- commerce
- commercio
- gentrification
- immaginari urbani
- resistance
- resistenza
- stigmatizzazione territorio
- territorial stigmatization
- tourism
- turismo
- urban imaginaries
Data inizio appello
17/07/2025
Consultabilità
Completa
Riassunto
Questo studio si propone di indagare il ruolo degli immaginari nella comprensione delle trasformazioni urbane nella città contemporanea, mettendo in dialogo il filone di ricerca sugli immaginari urbani con quello sui processi di gentrificazione, con particolare attenzione alla loro dimensione commerciale. L’analisi prende avvio dal caso studio della città di Bologna, capoluogo della regione dell'Emilia-Romagna situata nel nord Italia, selezionata sia per la rilevanza e numerosità delle politiche relative agli immaginari urbani, sia per la sua dimensione intermedia, che la rende un contesto comparabile con altre realtà urbane europee. La tesi si apre con una trattazione teorica, che prende avvio dalla definizione del concetto di immaginario urbano e city branding e ne evidenzia il loro potenziale politico, per poi approdare a una riflessione sul fenomeno della gentrificazione, con particolare riferimento ai processi di gentrificazione commerciale indotti dalla crescita dei flussi turistici. La sezione centrale del lavoro assume un carattere prettamente empirico e si concentra, da un lato, sull’analisi delle principali trasformazioni nella narrazione della città di Bologna da parte delle istituzioni e della stampa locale; dall’altro, sull’esplorazione degli effetti che tali narrazioni producono sul tessuto commerciale urbano. I risultati della ricerca mettono in luce la presenza di una forma di gentrificazione commerciale strettamente connessa al consumo di cibo - o foodification-, riconducibile alle trasformazioni dell’immaginario urbano promosse attraverso la politica di city branding bolognese. A completamento dell’analisi, il capitolo conclusivo si concentra su un ulteriore sotto-caso di studio all’interno del contesto di Bologna: il quartiere della Bolognina. Questo approfondimento ha l’obiettivo di evidenziare, da un lato, i processi di gentrificazione guidati dai governi urbani e, dall’altro, il potenziale politico degli immaginari urbani, soffermandosi in particolare sulle forme di resistenza attivate dal basso in risposta alle narrazioni istituzionali sulla città.
This study investigates the role of imaginaries in the understanding of urban transformations in the contemporary city, establishing a dialogue between the research line on urban imaginaries and the one on gentrification processes, with particular attention to their commercial dimension. The analysis begins with the case study of the city of Bologna, the chief town of the Emilia-Romagna region located in northern Italy, selected both for the relevance and abundance of policies related to urban imaginaries and for its mid-sized dimension, which allows it to be a comparable context with other European urban realities. The dissertation opens with a theoretical discussion, which starts from the definition of the concept of urban imaginary and city branding and highlights their political implications, and then moves on to a examination of the phenomenon of gentrification, with particular reference to the processes of commercial gentrification induced by the growth of tourist flows. The central section of the work takes on a strictly empirical focus and on the one hand, it analyses the main transformations in the narrative of the city of Bologna by institutions and the local press; on the other, it explores the effects that these narratives produce on the commercial structure of the city. The results of the research reveal the presence of a certain form of commercial gentrification closely connected to food consumption - or foodification-, which can be traced back to the transformations of the urban imaginary promoted through the city branding policy in Bologna. Completing the analysis, the concluding chapter focuses on a further sub-case study within the Bologna context: the Bolognina district. This in-depth study aims to highlight, on the one hand, gentrification processes driven by urban governments and, on the other, the political implications of urban imaginaries, specifically focusing on the forms of grassroot resistance activated in response to institutional narratives about the city.
This study investigates the role of imaginaries in the understanding of urban transformations in the contemporary city, establishing a dialogue between the research line on urban imaginaries and the one on gentrification processes, with particular attention to their commercial dimension. The analysis begins with the case study of the city of Bologna, the chief town of the Emilia-Romagna region located in northern Italy, selected both for the relevance and abundance of policies related to urban imaginaries and for its mid-sized dimension, which allows it to be a comparable context with other European urban realities. The dissertation opens with a theoretical discussion, which starts from the definition of the concept of urban imaginary and city branding and highlights their political implications, and then moves on to a examination of the phenomenon of gentrification, with particular reference to the processes of commercial gentrification induced by the growth of tourist flows. The central section of the work takes on a strictly empirical focus and on the one hand, it analyses the main transformations in the narrative of the city of Bologna by institutions and the local press; on the other, it explores the effects that these narratives produce on the commercial structure of the city. The results of the research reveal the presence of a certain form of commercial gentrification closely connected to food consumption - or foodification-, which can be traced back to the transformations of the urban imaginary promoted through the city branding policy in Bologna. Completing the analysis, the concluding chapter focuses on a further sub-case study within the Bologna context: the Bolognina district. This in-depth study aims to highlight, on the one hand, gentrification processes driven by urban governments and, on the other, the political implications of urban imaginaries, specifically focusing on the forms of grassroot resistance activated in response to institutional narratives about the city.
File
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Il_Ruolo...Brand.pdf | 5.44 Mb |
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