Tesi etd-06302023-203904 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
GAI, ALFREDO
URN
etd-06302023-203904
Titolo
Turismo di lusso e sostenibilità: il caso degli hotel di lusso di Forte dei Marmi.
Dipartimento
ECONOMIA E MANAGEMENT
Corso di studi
MARKETING E RICERCHE DI MERCATO
Relatori
relatore Prof.ssa Angelini, Antonella
Parole chiave
- hotel
- hotel
- lusso
- luxury
- sostenibilità
- sustainability
- tourism
- turismo
Data inizio appello
17/07/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
17/07/2093
Riassunto
In questa tesi viene trattato il tema del lusso, in particolare nel settore alberghiero in Versilia, precisamente a Forte dei Marmi. Inoltre, viene affrontato un tema a cui molti sono sensibili, ovvero la sostenibilità. Si cerca anche di studiare come viene affrontata dai clienti e dalle aziende, e quali sono le politiche che vengono attuate per far fronte a questo tema molto delicato negli ultimi anni. Sono stati svolti molti studi nei confronti della sostenibilità, come ad esempio la stesura e la diffusione di questionari verso i clienti e gli albergatori, per analizzare come percepissero tale tema e quanto venissero influenzati. Per di più, ho potuto definire quanto siano per assurdo legati il mondo del lusso e il tema della sostenibilità, e quanto essi siano in simbiosi fra di loro. Inizialmente viene introdotto il concetto di lusso, con le varie categorie del lusso e gli operatori principali. Inoltre, viene definito il concetto di democratizzazione del lusso e la sua legittimazione. Al giorno d’oggi anche il concetto di brand è fondamentale, poiché esso può avere un certo potere se ben comunicato al consumatore finale. Nel mercato del lusso, un valore aggiunto e molto rilevante è il personale di vendita, poiché oggi non è importante solo il prodotto e il servizio che si intende vendere, ma anche l’esperienza del consumatore, e, per renderla indimenticabile, il personale di vendita ha un ruolo fondamentale. Un'altra cosa che apporta un valore aggiunto al brand è l’utilizzo corretto del web, dove la parte tangibile delle attività che offrono servizi assume un ruolo rilevante, soprattutto per la condivisione della parte tangibile nei social media. Poi viene trattato il tema del lusso sostenibile, dove lusso e sostenibilità si intrecciano, come ad esempio il caso degli hotel di lusso a Forte dei Marmi, dove vengono analizzate le recensioni dei clienti, in particolare quelle che riguardano la sostenibilità, come essa viene comunicata e affrontata dalle strutture alberghiere, cercando quindi di carpire quanto i clienti siano soddisfatti e sensibili a tale tema, e quanto la sostenibilità influenza i clienti nelle loro scelte d’acquisto. Infine, ho svolto un’intervista al direttore dell’hotel California per quanto riguarda il tema della 7P; su come vengono affrontate e condivise le 7P dallo staff dell’hotel, con una descrizione iniziale dei vari elementi che le rappresentano nel dettaglio, che grazie a tali elementi è possibile massimizzare i profitti dell’azienda, a seconda della strategia di marketing che viene attuata. Infatti, il marketing mix è l’attività attraverso la quale è possibile affacciarsi al mercato di riferimento con il giusto prodotto o servizio, al prezzo adeguato, con i mezzi giusti e nei tempi più appropriati.
This thesis deals with the theme of luxury, in particular in the hotel sector in Versilia, precisely in Forte dei Marmi. Furthermore, a theme to which many are sensitive is addressed, namely sustainability. We also try to study how it is addressed by customers and companies, and what policies have been implemented to deal with this very delicate issue in recent years. Many studies have been carried out on sustainability, such as for example the drafting and dissemination of questionnaires to customers and hoteliers, to analyze how they perceive this issue and how much they are influenced. Furthermore, I was able to define how absurdly linked the world of luxury and the theme of sustainability are, and how much they are in symbiosis with each other. Initially the concept of luxury is introduced, with the various categories of luxury and the main operators. Furthermore, the concept of democratization of luxury and its legitimation is defined. Nowadays the concept of brand is also fundamental, since it can have a certain power if well communicated to the final consumer. In the luxury market, a very significant added value is the sales staff, since today it is not only the product and service to be sold that is important, but also the consumer experience, and, to make it unforgettable, the staff of the sale has a fundamental role. Another thing that brings added value to the brand is the correct use of the web, where the tangible part of the activities that offer services play an important role, above all for sharing the tangible part on social media. Then the theme of sustainable luxury is dealt with, where luxury and sustainability are intertwined, such as the case of the luxury hotels in Forte dei Marmi, where customer reviews are analysed, in particular those concerning sustainability, how it is communicated and addressed by hotel structures, thus trying to understand how satisfied and sensitive customers are to this issue, and how much sustainability influences customers in their purchasing choices. Finally, I conducted an interview with the manager of the California hotel regarding the topic of the 7P; on how the 7Ps are addressed and shared by the hotel staff, with an initial description of the various elements that represent them in detail, that thanks to these elements it is possible to maximize the company's profits, depending on the marketing strategy that is implemented . In fact, the marketing mix is the activity through which it is possible to approach the reference market with the right product or service, at the right price, with the right means and in the most appropriate times.
This thesis deals with the theme of luxury, in particular in the hotel sector in Versilia, precisely in Forte dei Marmi. Furthermore, a theme to which many are sensitive is addressed, namely sustainability. We also try to study how it is addressed by customers and companies, and what policies have been implemented to deal with this very delicate issue in recent years. Many studies have been carried out on sustainability, such as for example the drafting and dissemination of questionnaires to customers and hoteliers, to analyze how they perceive this issue and how much they are influenced. Furthermore, I was able to define how absurdly linked the world of luxury and the theme of sustainability are, and how much they are in symbiosis with each other. Initially the concept of luxury is introduced, with the various categories of luxury and the main operators. Furthermore, the concept of democratization of luxury and its legitimation is defined. Nowadays the concept of brand is also fundamental, since it can have a certain power if well communicated to the final consumer. In the luxury market, a very significant added value is the sales staff, since today it is not only the product and service to be sold that is important, but also the consumer experience, and, to make it unforgettable, the staff of the sale has a fundamental role. Another thing that brings added value to the brand is the correct use of the web, where the tangible part of the activities that offer services play an important role, above all for sharing the tangible part on social media. Then the theme of sustainable luxury is dealt with, where luxury and sustainability are intertwined, such as the case of the luxury hotels in Forte dei Marmi, where customer reviews are analysed, in particular those concerning sustainability, how it is communicated and addressed by hotel structures, thus trying to understand how satisfied and sensitive customers are to this issue, and how much sustainability influences customers in their purchasing choices. Finally, I conducted an interview with the manager of the California hotel regarding the topic of the 7P; on how the 7Ps are addressed and shared by the hotel staff, with an initial description of the various elements that represent them in detail, that thanks to these elements it is possible to maximize the company's profits, depending on the marketing strategy that is implemented . In fact, the marketing mix is the activity through which it is possible to approach the reference market with the right product or service, at the right price, with the right means and in the most appropriate times.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |