Tesi etd-06232013-184519 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
MATISI, GIUSEPPE
URN
etd-06232013-184519
Titolo
Applicazione di metodologie e strumenti Lean nello stabilimento veicoli a 2 ruote Piaggio
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'ENERGIA, DEI SISTEMI, DEL TERRITORIO E DELLE COSTRUZIONI
Corso di studi
INGEGNERIA GESTIONALE
Relatori
relatore Prof. Carmignani, Gionata
tutor Per. Ind. Nannipieri, Andrea
tutor Per. Ind. Nannipieri, Andrea
Parole chiave
- kpi
- Lean manufacturing
- SAP
Data inizio appello
17/07/2013
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
17/07/2053
Riassunto
Il lavoro di tesi si colloca all’interno del cosiddetto “Lean Thinking”, il nuovo modo di pensare e lavorare concretizzatosi in Piaggio nel programma di miglioramento continuo denominato Piaggio Manufacturing System. Il lavoro è frutto di nove mesi di attività svolte nello stabilimento veicoli 2 Ruote di Pontedera per il modulo Piaggio Production System (PPS). Tre sono le tematiche principali oggetto dell’elaborato: la prima ricalca la logica del PDCA e descrive il “supporto alla fase di avvio dei progetti PPS 2013“ con riferimento alle metodologie e agli strumenti tipici del problem solving utilizzati in maniera esemplificativa per uno dei progetti PPS (id. 2RP08); la seconda descrive il “report chiusura PMS”, redatto con lo scopo di consentire il monitoraggio delle performance economiche del PMS; l’ultima tematica è stata sviluppata conseguentemente alle analisi condotte sul progetto 2RP08 che hanno suggerito la necessità di una “riprogettazione del processo di gestione del flusso informativo Piaggio-Saima”. È stata svolta una mappatura del processo AS-IS, individuandone le criticità, proponendo tre soluzioni informatizzate. Per una delle tre soluzioni è stata redatta una “specifica requisiti transazione SAP” ed effettuata una simulazione in ambiente Excel del funzionamento della transazione. Le conclusioni evidenziano, infine, i risultati dei progetti PPS consuntivi a marzo 2013 e l’orientamento decisionale aziendale verso la nuova configurazione logistica TO-BE.
This thesis work deals with "Lean Thinking", the new way of thinking and working which was realized at Piaggio through the continuous improvement program called Piaggio Manufacturing System. This work is the result of nine months of project activity at the 2-wheels facility in Pontedera for the Piaggio Production System (PPS) module. Three are the main topics developed in this thesis: the first one follows PDCA logic and describes the "support to the start-up phase of PPS projects 2013" referring to the typical problem solving methodologies and tools which have been used as example for one of the PPS projects (id. 2RP08); the second one describes the “PMS closing report”, which was written with the aim of allowing PMS economic performance monitoring; the last topic has been developed after the analysis of the 2RP08 project which suggested the necessity of a “redesign of the Piaggio-Saima informative flow management process”. A process mapping AS-IS was made, focusing on problematic areas, proposing three digitized solutions. A “requisites specification of a SAP transaction” has been written for one of three solutions and a simulation of the transaction operation has been made using Excel. In the end, the conclusions highlight the final results of PPS projects in March 2013 and the company's decision regarding the new TO-BE logistic configuration.
This thesis work deals with "Lean Thinking", the new way of thinking and working which was realized at Piaggio through the continuous improvement program called Piaggio Manufacturing System. This work is the result of nine months of project activity at the 2-wheels facility in Pontedera for the Piaggio Production System (PPS) module. Three are the main topics developed in this thesis: the first one follows PDCA logic and describes the "support to the start-up phase of PPS projects 2013" referring to the typical problem solving methodologies and tools which have been used as example for one of the PPS projects (id. 2RP08); the second one describes the “PMS closing report”, which was written with the aim of allowing PMS economic performance monitoring; the last topic has been developed after the analysis of the 2RP08 project which suggested the necessity of a “redesign of the Piaggio-Saima informative flow management process”. A process mapping AS-IS was made, focusing on problematic areas, proposing three digitized solutions. A “requisites specification of a SAP transaction” has been written for one of three solutions and a simulation of the transaction operation has been made using Excel. In the end, the conclusions highlight the final results of PPS projects in March 2013 and the company's decision regarding the new TO-BE logistic configuration.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
La tesi non è consultabile. |