Tesi etd-06112025-191222 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
PEDRONI, SOFIA
URN
etd-06112025-191222
Titolo
Nel frattempo Cidippe è morta: la storia di Aconzio e Cidippe da Callimaco al XXI secolo
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
FILOLOGIA E STORIA DELL'ANTICHITA'
Relatori
relatore Prof. Grilli, Alessandro
correlatore Prof. Fusillo, Massimo
correlatore Prof. Fusillo, Massimo
Parole chiave
- Acontius
- archetype
- Bettini
- binding oath
- Bulwer-Lytton
- classical tradition
- Cydippe
- gender roles
- Hoffmann
- humanism
- Morris
- nineteenth-century english literature
- Ovid
- performativity
- reception studies
- twentieth- and twenty-first century short tales
Data inizio appello
04/07/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
04/07/2065
Riassunto
La storia di Aconzio e Cidippe, narrata da Callimaco (Ai. frr. 67-75 Pf.) e successivamente rielaborata da Ovidio (her. 20-21) e Aristeneto (Ep. 1. 10), ha conosciuto una fortuna sorprendentemente limitata nel corso dei secoli; eppure, con "immortalità intermittente", ha continuato a riaffiorare in forme diverse fino a raggiungere la più fresca contemporaneità. La presente ricerca ricostruisce e indaga la tradizione diegematica, emblematica e archetipica della vicenda (Grilli 2012: 22-5), prendendo avvio da riscritture sette-ottocentesche - con una gamma di autori che va da Hoffmann (1709) a Morris (1869) - per arrivare al secolo breve (Bettini) e a testi di recentissima pubblicazione (Beaumont, Hirshler). L'idea di fondo che deriva dallo studio dei rifacimenti letterari è che tutte le riscritture si sforzano di ricondurre la storia callimachea all'interno dell'ideale mainstream del lieto fine e dell'amore romantico (Banti 2017: 43), trasformando Cidippe da contraente inconsapevole e involontaria di un vincolo potenzialmente fatale a donna innamorata che sceglie in autonomia di pronunciare (o confermare) il giuramento. L'indagine di Aconzio e Cidippe come emblema culturale mette in luce la frammentazione semantica di un simbolo derivato da una storia dagli sviluppi narrativi problematici. L'approccio archetipico, infine, permette di rintracciare nuclei tematici affini in testi che non dipendono direttamente dalle fonti antiche (ma che con esse condividono alcune strutture narrative profonde) e di sollevare alcuni interrogativi circa la performatività asimmetrica del giuramento tra uomo e donna.
The story of Acontius and Cydippe, told by Callimachus in his Aetia (Aet. frr. 67–75 Pf.) and later reworked by Ovid (Her. 20–21) and Aristaenetus (Ep. 1.10), has experienced surprisingly limited popularity over the centuries. Nevertheless, it has continued to resurface in various forms, up to the present day. This study reconstructs and analyses the diegetic, emblematic, and archetypal traditions of the tale (Grilli 2012: 22–25), starting from 18th- and 19th-century rewritings – by authors ranging from Hoffmann (1709) to Morris (1869) – and up to the twentieth century (Bettini) and to newly published works (Beaumont, Hirschler). A central finding of the analysis is that all literary rewritings attempt to frame the Callimachean story within the mainstream ideal of romantic love and the topos of “happy ending” (Banti 2017: 43), transforming Cydippe from an unaware and unwilling participant in a potentially fatal bond into a woman in love who autonomously chooses to pronounce (or reaffirm) her oath. The scrutiny of Acontius and Cydippe as cultural emblems highlights the semantic fragmentation of a symbol rooted in a narrative with problematic developments. Finally, the archetypal approach allows us to identify similar thematic units in texts that share certain deep narrative structures with the ancient sources, despite not deriving directly from them. It also raises questions about the asymmetric performativity of oaths between men and women.
The story of Acontius and Cydippe, told by Callimachus in his Aetia (Aet. frr. 67–75 Pf.) and later reworked by Ovid (Her. 20–21) and Aristaenetus (Ep. 1.10), has experienced surprisingly limited popularity over the centuries. Nevertheless, it has continued to resurface in various forms, up to the present day. This study reconstructs and analyses the diegetic, emblematic, and archetypal traditions of the tale (Grilli 2012: 22–25), starting from 18th- and 19th-century rewritings – by authors ranging from Hoffmann (1709) to Morris (1869) – and up to the twentieth century (Bettini) and to newly published works (Beaumont, Hirschler). A central finding of the analysis is that all literary rewritings attempt to frame the Callimachean story within the mainstream ideal of romantic love and the topos of “happy ending” (Banti 2017: 43), transforming Cydippe from an unaware and unwilling participant in a potentially fatal bond into a woman in love who autonomously chooses to pronounce (or reaffirm) her oath. The scrutiny of Acontius and Cydippe as cultural emblems highlights the semantic fragmentation of a symbol rooted in a narrative with problematic developments. Finally, the archetypal approach allows us to identify similar thematic units in texts that share certain deep narrative structures with the ancient sources, despite not deriving directly from them. It also raises questions about the asymmetric performativity of oaths between men and women.
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