Tesi etd-06102025-135303 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
COMANDINI, MARIA LIVIA
URN
etd-06102025-135303
Titolo
Un commento a Ovidio: Heroides V, Enone a Paride
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
FILOLOGIA E STORIA DELL'ANTICHITA'
Relatori
relatore Prof.ssa Piazzi, Lisa
correlatore Prof.ssa Rossi Linguanti, Elena
correlatore Prof.ssa Rossi Linguanti, Elena
Parole chiave
- Enone e Paride. Ovid
- Heroides
- Heroides
- Oenone and Paris
- Ovidio
Data inizio appello
04/07/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
04/07/2065
Riassunto
La figura di Elena ha oscurato per secoli quella di Enone, relegando la sua storia d’amore con Paride a una posizione marginale nella tradizione letteraria. Le fonti che la raccontano sono scarse e frammentarie, da Ellanico di Lesbo (V sec. a.C.) ad Apollodoro (II-I sec. a.C.), con particolare attenzione alla figura del figlio Corito. Le versioni più complete della vicenda sono fornite da Licofrone, Egesianatte, Apollodoro e Partenio, mentre l’Alessandro di Euforione, ritenuto fonte principale di Ovidio, è perduto. In Heroides V, Ovidio riprende e rielabora il mito con una forte impronta elegiaca e bucolica: Enone perde le sue doti profetiche e diventa figura malinconica e impotente. La lettera è intrisa di topoi pastorali (riposo all’ombra, incisione dei nomi sugli alberi, paesaggi idilliaci) e motivi elegiaci (amore non corrisposto, servitium amoris, tradimento). Paride, come Giasone, è al centro di un triangolo epistolare con Enone ed Elena: il suo racconto nella XVI epistola contrasta con quello evocato da Enone, soprattutto nel viaggio e nel Giudizio delle dee. L’epistola di Enone rappresenta il fallimento del tentativo di mantenere Paride nel mondo pastorale, specchio dell’amore ormai perduto e incolmabile. Ovidio trasforma così un mito epico in un dramma elegiaco e soggettivo, mostrando la vulnerabilità e il dolore della ninfa abbandonata.
For centuries, the figure of Helen has overshadowed that of Oenone, relegating her love story with Paris to a marginal position in literary tradition. The sources that tell her story are scarce and fragmentary, from Hellanicus of Lesbos (5th century BC) to Apollodorus (2nd-1st century BC), with particular attention to the figure of her son Corythus. The most complete versions of the story are provided by Lycophron, Hegesianax, Apollodorus and Parthenius, while Euphorion's Alexander, considered Ovid's main source, is lost. In Heroides V, Ovid takes up and reworks the myth with a strong elegiac and bucolic imprint: Oenone loses her prophetic qualities and becomes a melancholic and impotent figure. The letter is full of pastoral topoi (rest in the shade, engraving of names on trees, idyllic landscapes) and elegiac motifs (unrequited love, servitium amoris, betrayal). Paris, like Jason, is at the center of an epistolary triangle with Oenone and Helen: his story in the XVI epistle contrasts with that evoked by Oenone, especially in the journey and in the Judgment of the Goddesses. Oenone's epistle represents the failure of the attempt to keep Paris in the pastoral world, a mirror of love now lost and unbridgeable. Ovid thus transforms an epic myth into an elegiac and subjective drama, showing the vulnerability and pain of the abandoned nymph.
For centuries, the figure of Helen has overshadowed that of Oenone, relegating her love story with Paris to a marginal position in literary tradition. The sources that tell her story are scarce and fragmentary, from Hellanicus of Lesbos (5th century BC) to Apollodorus (2nd-1st century BC), with particular attention to the figure of her son Corythus. The most complete versions of the story are provided by Lycophron, Hegesianax, Apollodorus and Parthenius, while Euphorion's Alexander, considered Ovid's main source, is lost. In Heroides V, Ovid takes up and reworks the myth with a strong elegiac and bucolic imprint: Oenone loses her prophetic qualities and becomes a melancholic and impotent figure. The letter is full of pastoral topoi (rest in the shade, engraving of names on trees, idyllic landscapes) and elegiac motifs (unrequited love, servitium amoris, betrayal). Paris, like Jason, is at the center of an epistolary triangle with Oenone and Helen: his story in the XVI epistle contrasts with that evoked by Oenone, especially in the journey and in the Judgment of the Goddesses. Oenone's epistle represents the failure of the attempt to keep Paris in the pastoral world, a mirror of love now lost and unbridgeable. Ovid thus transforms an epic myth into an elegiac and subjective drama, showing the vulnerability and pain of the abandoned nymph.
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