Tesi etd-05092025-181239 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
DONATELLI, VALERIA
URN
etd-05092025-181239
Titolo
Narratrici ambivalenti in Menzogna e sortilegio e Dalla parte di lei
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
ITALIANISTICA
Relatori
relatore Prof.ssa Savettieri, Cristina
controrelatore Prof. Donnarumma, Raffaele
controrelatore Prof. Donnarumma, Raffaele
Parole chiave
- Alba de Céspedes
- ambiguità di genere
- Elsa Morante
- gender
- inattendibilità narrativa
- Ludovico Ariosto
- narratrici inattendibili
Data inizio appello
28/05/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
28/05/2028
Riassunto
La presente tesi si propone di analizzare Menzogna e sortilegio di Elsa Morante e Dalla parte di lei di Alba de Céspedes alla luce del contesto culturale e letterario del secondo dopoguerra, con particolare attenzione alla ricezione e all’egemonia del neorealismo. L’elaborazione teorica e stilistica di entrambe le opere si configura come una reazione critica, profonda e sotterranea, rispetto alle istanze neorealiste dominanti, non solo sul piano tematico, ma anche e soprattutto sul piano epistemologico e narratologico. In contrapposizione alla pretesa oggettività, alla trasparenza e all’immediatezza del referente tipiche della scrittura neorealista, i due romanzi analizzati adottano una postura dichiaratamente soggettiva, mettendo in scena due narratrici in prima persona che, pur non potendo vantare una piena affidabilità referenziale, non vanno intese come figure menzognere o patologiche, bensì come portatrici di una verità parziale, incarnata e affettivamente connotata. Attraverso una narrazione riflessiva, digressiva e consapevole della propria costruzione, Morante e de Céspedes propongono un’idea di finzione che si configura come strumento di accesso a una verità esistenziale e psicologica più profonda, in aperta opposizione alla funzione testimoniale e pedagogica del realismo dominante. L’obiettivo della tesi è dunque quello di rivalutare la figura della narratrice parziale, tradizionalmente letta dalla critica in chiave psico-patologica o come segnale di inattendibilità strutturale, riconoscendole invece una funzione conoscitiva che si fonda su un’etica del punto di vista e su una rinnovata riflessione sull’atto narrativo stesso. Il primo capitolo offre una sintetica ricostruzione del dibattito culturale del secondo dopoguerra, con particolare attenzione alle retoriche del neorealismo letterario italiano, sottolineandone i limiti. Il secondo capitolo si concentra su Menzogna e sortilegio e sulla costruzione della voce narrante in rapporto al modello ariostesco dell’Orlando furioso. In particolare, viene esplorata la figura del “narratore amante”, intesa come categoria ibrida e oscillante tra coinvolgimento e ironia, illusione e disincanto, attraverso la quale Morante sembra ereditare l’ambivalenza e la complessità dello sguardo del Furioso, per rappresentare una realtà non riducibile a univoche chiavi di lettura. Nel terzo capitolo, tale paradigma viene esteso al confronto diretto tra i due romanzi, mettendo in luce le analogie strutturali tra le due narrazioni: entrambe le protagoniste-narratrici si muovono in uno spazio di oscillazione continua tra confessione e costruzione, tra desiderio di verità e bisogno di reinvenzione di sé. In questo orizzonte, la menzogna non si configura come distorsione intenzionale del reale, ma come forma indiretta di verità affettiva. La tesi si conclude con un quarto capitolo che contiene una riflessione sul modo in cui i due romanzi contribuiscono a decostruire il binarismo di genere tradizionale, tanto attraverso la rappresentazione di protagoniste psicologicamente ambigue, quanto attraverso la messa in scena di figure maschili non conformi ai codici della virilità egemonica. In tal modo, Menzogna e sortilegio e Dalla parte di lei aprono lo spazio per una nuova forma di soggettività narrativa, plurale, sfaccettata e non riconciliata, che sfida le categorie stabili di identità, autorità e genere.
This thesis aims to analyse Menzogna e sortilegio by Elsa Morante and Dalla parte di lei by Alba de Céspedes in light of the cultural and literary context of the post-war period, with particular attention to the reception and hegemonic status of neorealism. The theoretical and stylistic elaboration of both works takes shape as a profound and subterranean critical response to the dominant neorealist demands, not only on a thematic level, but above all from an epistemological and narratological perspective. In contrast to the claim to objectivity, transparency, and immediacy of reference typical of neorealist writing, the two novels analysed adopt a deliberately subjective stance, featuring two first-person narrators who, while lacking full referential reliability, should not be understood as deceitful or pathological figures. Rather, they embody a partial truth, one that is embodied and affectively charged.Through reflective, digressive narration that is fully aware of its own constructed nature, Morante and de Céspedes put forward a conception of fiction as a means of accessing a deeper existential and psychological truth, in open opposition to the testimonial and pedagogical function of dominant realism. The aim of this thesis is thus to reassess the figure of the partial narrator—traditionally interpreted by critics through a psycho-pathological lens or as indicative of structural unreliability—by recognising in her a cognitive function grounded in an ethics of perspective and in a renewed reflection on the act of narration itself.The first chapter offers a concise reconstruction of the cultural debate of the post-war period, focusing in particular on the rhetorical frameworks of Italian literary neorealism and underscoring its limitations. The second chapter concentrates on Menzogna e sortilegio and the construction of its narrative voice in relation to the Ariostean model of the Orlando Furioso. Special attention is given to the figure of the “narrator as lover,” understood as a hybrid category oscillating between emotional involvement and irony, illusion and disenchantment. Through this figure, Morante seems to inherit the ambivalence and complexity of the Furioso’s gaze, in order to represent a reality that resists univocal interpretations.In the third chapter, this paradigm is extended to the direct comparison between the two novels, highlighting the structural analogies between their narratives: both protagonist-narrators navigate a constant oscillation between confession and construction, between a desire for truth and a need to reinvent the self. In this framework, falsehood does not function as a deliberate distortion of reality but rather as an indirect form of affective truth. The thesis concludes with a fourth chapter reflecting on how the two novels contribute to the deconstruction of traditional gender binaries—both through the depiction of psychologically ambiguous female protagonists and through the portrayal of male figures who do not conform to hegemonic ideals of masculinity. In this way, Menzogna e sortilegio and Dalla parte di lei open up a space for a new form of narrative subjectivity: plural, multifaceted, and unresolved, challenging stable categories of identity, authority, and gender.
This thesis aims to analyse Menzogna e sortilegio by Elsa Morante and Dalla parte di lei by Alba de Céspedes in light of the cultural and literary context of the post-war period, with particular attention to the reception and hegemonic status of neorealism. The theoretical and stylistic elaboration of both works takes shape as a profound and subterranean critical response to the dominant neorealist demands, not only on a thematic level, but above all from an epistemological and narratological perspective. In contrast to the claim to objectivity, transparency, and immediacy of reference typical of neorealist writing, the two novels analysed adopt a deliberately subjective stance, featuring two first-person narrators who, while lacking full referential reliability, should not be understood as deceitful or pathological figures. Rather, they embody a partial truth, one that is embodied and affectively charged.Through reflective, digressive narration that is fully aware of its own constructed nature, Morante and de Céspedes put forward a conception of fiction as a means of accessing a deeper existential and psychological truth, in open opposition to the testimonial and pedagogical function of dominant realism. The aim of this thesis is thus to reassess the figure of the partial narrator—traditionally interpreted by critics through a psycho-pathological lens or as indicative of structural unreliability—by recognising in her a cognitive function grounded in an ethics of perspective and in a renewed reflection on the act of narration itself.The first chapter offers a concise reconstruction of the cultural debate of the post-war period, focusing in particular on the rhetorical frameworks of Italian literary neorealism and underscoring its limitations. The second chapter concentrates on Menzogna e sortilegio and the construction of its narrative voice in relation to the Ariostean model of the Orlando Furioso. Special attention is given to the figure of the “narrator as lover,” understood as a hybrid category oscillating between emotional involvement and irony, illusion and disenchantment. Through this figure, Morante seems to inherit the ambivalence and complexity of the Furioso’s gaze, in order to represent a reality that resists univocal interpretations.In the third chapter, this paradigm is extended to the direct comparison between the two novels, highlighting the structural analogies between their narratives: both protagonist-narrators navigate a constant oscillation between confession and construction, between a desire for truth and a need to reinvent the self. In this framework, falsehood does not function as a deliberate distortion of reality but rather as an indirect form of affective truth. The thesis concludes with a fourth chapter reflecting on how the two novels contribute to the deconstruction of traditional gender binaries—both through the depiction of psychologically ambiguous female protagonists and through the portrayal of male figures who do not conform to hegemonic ideals of masculinity. In this way, Menzogna e sortilegio and Dalla parte di lei open up a space for a new form of narrative subjectivity: plural, multifaceted, and unresolved, challenging stable categories of identity, authority, and gender.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
La tesi non è consultabile. |