Tesi etd-05072025-162752 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
MENCARINI, GIACOMO
URN
etd-05072025-162752
Titolo
Pubblicità Inclusiva: Un'analisi empirica della rappresentazione della diversità nelle campagne pubblicitarie
Dipartimento
ECONOMIA E MANAGEMENT
Corso di studi
MARKETING E RICERCHE DI MERCATO
Relatori
relatore Corciolani, Matteo
Parole chiave
- autenticità
- authenticity
- diversità
- diversity
- inclusive advertising
- pubblicità inclusività
Data inizio appello
27/06/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
27/06/2028
Riassunto
La pubblicità inclusiva è un tema in continua evoluzione, con l'inclusione che è diventata un elemento sempre più presente e preponderante nella nostra società, che di conseguenza si è riflettuto nel modo in cui la pubblicità viene rappresentata. Nello specifico questa tesi effettuerà prima un'analisi storica in cui saranno visti i principali stereotipi che hanno contraddistinto le campagne pubblicitarie nel corso del tempo, tratterà inoltre la prospettiva del consumatore, grazie agli elaborati sulla letteratura presenti sul sito Journal Advertising, ma soprattutto la prospettiva dell'azienda, la quale costituirà la colonna portante della ricerca. Quest'ultima si concentrerà su 4 parti principali: Analisi intersettoriale, analisi settoriale, frequenza e multidimensionalità e le diversi declinazioni dell'Empowerment Femminile. Alla fine saranno esaminati i risultati per comprenderne le implicazioni teoriche pratiche/manageriali, limiti e i possibili sviluppi futuri
Inclusive advertising is a constantly evolving topic, and the Inclusion become an increasingly significant element in contemporary society, inevitably reflected in the ways advertising campaigns are represented. First of all, this thesis aims is to conduct a historical analysis of the most recurring stereotypes that have characterized advertising over time. Subsequently, the consumer’s perspective will be explored through a review of the literature available on the Journal of Advertising website. However, the core of the research will focus on the business perspective, which will serve as the backbone of the study. The analysis will be structured into four main sections: Cross-sector analysis, Sector-specific analysis, Frequency and multidimensionality and the various forms of female empowerment. In the last chapter, the findings will be examined to understand their theoretical and practical/managerial implications, highlighting potential limitations and outlining future developments.
Inclusive advertising is a constantly evolving topic, and the Inclusion become an increasingly significant element in contemporary society, inevitably reflected in the ways advertising campaigns are represented. First of all, this thesis aims is to conduct a historical analysis of the most recurring stereotypes that have characterized advertising over time. Subsequently, the consumer’s perspective will be explored through a review of the literature available on the Journal of Advertising website. However, the core of the research will focus on the business perspective, which will serve as the backbone of the study. The analysis will be structured into four main sections: Cross-sector analysis, Sector-specific analysis, Frequency and multidimensionality and the various forms of female empowerment. In the last chapter, the findings will be examined to understand their theoretical and practical/managerial implications, highlighting potential limitations and outlining future developments.
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