Tesi etd-05072025-142913 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale LM5
Autore
FILIPPI, VALERIA
URN
etd-05072025-142913
Titolo
Reati culturalmente motivati: analisi comparata, limiti del diritto penale e prospettive alternative di intervento
Dipartimento
GIURISPRUDENZA
Corso di studi
GIURISPRUDENZA
Relatori
relatore Venafro, Emma
Parole chiave
- ,dialogo interculturale
- accattonaggio
- assimilationist model
- begging
- burqua
- burqua
- Cartabia reform
- circoncisione maschile rituale
- cultura
- cultural defense
- cultural defense
- cultural evidence
- cultural evidence
- culturally oriented crimes
- culture
- decreto legislativo 150 del 2022
- female genital mutilation
- giurisprudenza
- giustizia riparativa
- intercultural dialogue
- jurisprudence
- kirpan
- kirpan
- law 9 January 2006 n. 7
- legge 9 gennaio 2006 n. 7
- legislative decree 150 of 2022
- mediation
- mediazione
- minori rom
- modello assimilazionista
- modello multiculturalista
- multicultural society
- multiculturalism
- multiculturalism
- multiculturalismo
- multiculturalismo
- multiculturalist model
- mutilazioni genitali femminili
- reati culturalmente orientati
- reparative justice
- riforma Cartabia
- ritual male circumcision
- Roma children
- società multiculturale
- universalism
- universalismo
- velo integrale
Data inizio appello
26/05/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
26/05/2095
Riassunto
Nelle odierne società occidentali, sempre più caratterizzate da una marcata eterogeneità culturale, il diritto penale si trova ad affrontare una nuova sfida: la gestione dei c.d. reati culturalmente orientati, ossia comportamenti illeciti commessi da individui appartenenti a culture diverse, che agiscono secondo norme percepite come legittime o doverose in base alla loro cultura d’origine. Tale fenomeno solleva questioni complesse circa il ruolo della cultura nella determinazione della responsabilità penale e nell’individuazione della risposta sanzionatoria più adeguata. L’analisi comparata evidenzia come gli ordinamenti europei adottino atteggiamenti mutevoli: in alcune circostanze, l’orientamento culturale dell’autore del reato viene considerato elemento rilevante, tale da giustificare un’attenuazione della pena o una modulazione della risposta punitiva; in altre, si assiste ad un atteggiamento di indifferenza nei confronti del retroterra culturale del soggetto agente. Vi sono infine situazioni in cui la motivazione culturale dell’illecito viene valutata in senso aggravante, con l’obiettivo di reprimere con maggiore severità tali condotte, ritenute pericolose proprio in quanto espressione di pratiche culturali incompatibili con i principi fondamentali dell’ordinamento ospitante.
Il presente elaborato si propone di indagare criticamente tali dinamiche, interrogandosi sull’effettiva efficacia del diritto penale nella gestione di simili conflitti interculturali. In particolare, si intende esplorare soluzioni alternative di tipo extra penale, basate sul dialogo interculturale e su politiche sociali inclusive, capaci di rispondere in modo più adeguato alla complessità del pluralismo culturale nelle società contemporanee.
In today’s Western societies, which are increasingly characterized by marked cultural heterogeneity, criminal law is facing a new challenge: the management of culturally oriented crime. They are Illegal behaviour committed by individuals from different cultures, who act according to rules perceived as legitimate or necessary based on their culture of origin. This raises complex questions about the role of culture in determining criminal liability and in identifying the most appropriate sanction response. The comparative analysis shows how European systems adopt changing attitudes: in some circumstances, the cultural orientation of the offender is considered a relevant element, Such as to justify a mitigation of the sentence or a modulation of the punitive response; in others, there is an attitude of indifference towards the cultural background of the agent. Finally, there are situations in which the cultural motivation of the offence is assessed as an aggravating factor, with the aim of punishing such conduct more severely, considered dangerous precisely as an expression of cultural practices incompatible with the fundamental principles of the host system.
This paper aims to critically investigate these dynamics, questioning the effectiveness of criminal law in managing such intercultural conflicts. In particular, it is intended to explore alternative solutions of extra-criminal type, based on intercultural dialogue and inclusive social policies, capable of responding in a more adequate and sustainable way to the complexity of cultural pluralism in contemporary societies.
Il presente elaborato si propone di indagare criticamente tali dinamiche, interrogandosi sull’effettiva efficacia del diritto penale nella gestione di simili conflitti interculturali. In particolare, si intende esplorare soluzioni alternative di tipo extra penale, basate sul dialogo interculturale e su politiche sociali inclusive, capaci di rispondere in modo più adeguato alla complessità del pluralismo culturale nelle società contemporanee.
In today’s Western societies, which are increasingly characterized by marked cultural heterogeneity, criminal law is facing a new challenge: the management of culturally oriented crime. They are Illegal behaviour committed by individuals from different cultures, who act according to rules perceived as legitimate or necessary based on their culture of origin. This raises complex questions about the role of culture in determining criminal liability and in identifying the most appropriate sanction response. The comparative analysis shows how European systems adopt changing attitudes: in some circumstances, the cultural orientation of the offender is considered a relevant element, Such as to justify a mitigation of the sentence or a modulation of the punitive response; in others, there is an attitude of indifference towards the cultural background of the agent. Finally, there are situations in which the cultural motivation of the offence is assessed as an aggravating factor, with the aim of punishing such conduct more severely, considered dangerous precisely as an expression of cultural practices incompatible with the fundamental principles of the host system.
This paper aims to critically investigate these dynamics, questioning the effectiveness of criminal law in managing such intercultural conflicts. In particular, it is intended to explore alternative solutions of extra-criminal type, based on intercultural dialogue and inclusive social policies, capable of responding in a more adequate and sustainable way to the complexity of cultural pluralism in contemporary societies.
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