Tesi etd-05062025-201132 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
MILOTI, ELON
URN
etd-05062025-201132
Titolo
Seconde generazioni nel contesto italiano: forme di autoracconto e conflitto di classe, dagli spazi urbani alla musica rap
Dipartimento
SCIENZE POLITICHE
Corso di studi
SOCIOLOGIA E MANAGEMENT DEI SERVIZI SOCIALI
Relatori
relatore Prof.ssa Paone, Sonia
Parole chiave
- autoracconto
- class condition
- condizione di classe
- de-stigmatization
- de-stigmatizzazione
- migration in Italy
- migrazioni in Italia
- multiethnic neighborhoods
- music
- musica. second generations
- quartieri multietnici
- seconde generazioni
- self-narration
- stigmatization
- stigmatizzazione
Data inizio appello
26/05/2025
Consultabilità
Tesi non consultabile
Riassunto
Il presente lavoro di tesi indaga le forme di autoracconto delle seconde generazioni nel contesto italiano, con particolare attenzione al ruolo assunto dagli artisti rap e trap nati e/o cresciuti in Italia. Si analizza la relazione tra ambiente del quartiere popolare, caratteristiche multietniche, condizione di classe, mutamento e migrazione. Il primo capitolo delinea una panoramica storica, sociale e demografica dei processi migratori in Italia, evidenziando le specificità del contesto italiano: eterogeneità delle provenienze, segregazione economica, confinamento lavorativo e spaziale, ridotta mobilità sociale. Viene inoltre introdotto il concetto di seconde generazioni. Il secondo capitolo si concentra sulla dimensione dei quartieri popolari, con un focus su Milano e la Lombardia, analizzando casi come San Siro, Baggio, Corvetto e Barona. Si evidenziano processi di stigmatizzazione territoriale connessi alla provenienza migrante e alla condizione socioeconomica, insieme alle prime forme di de-stigmatizzazione. Infine, nel terzo capitolo, tramite approcci qualitativi, etnografici e di osservazione partecipante, si analizza come artisti 2Gen, quali ad esempio Ghali, Baby Gang, Il Ghost, Simba La Rue e altri, contribuiscano alla ridefinizione dell’immaginario pubblico e alla denuncia sociale, attraverso uno sguardo interno ai processi con forme di autoracconto mediante la musica, uno dei primi canali di comunicazione espressiva emerso in Italia dalle seconde generazioni in autonomia.
This thesis investigates the forms of self-narration developed by second-generation youth in the Italian context, with particular focus on the role played by rap and trap artists born and/or raised in Italy. It analyses the relationship between working-class neighborhoods, multiethnic characteristics, class conditions, migration and change. The first chapter outlines a historical, social and demographic overview of migration processes in Italy, highlighting the specificities of the national context: heterogeneity of origins, economic segregation, spatial and labor confinement, and limited social mobility. It also introduces the concept of second generations. The second chapter focuses on working-class neighborhoods, with a specific focus on Milan and Lombardy, analyzing areas such as San Siro, Baggio, Corvetto and Barona. It explores territorial stigmatization processes linked to migrant backgrounds and socioeconomic marginalization, along with initial forms of de-stigmatization. Lastly, the third chapter, through qualitative, ethnographic, and participant observation methods, analyzes how second-generation artists -such as Ghali, Baby Gang, Il Ghost, Simba La Rue and others- contribute to reshaping public imaginaries and expressing social critique, through an internal gaze and self-narration via music, one of the first expressive channels autonomously developed in Italy by second-generation youth.
This thesis investigates the forms of self-narration developed by second-generation youth in the Italian context, with particular focus on the role played by rap and trap artists born and/or raised in Italy. It analyses the relationship between working-class neighborhoods, multiethnic characteristics, class conditions, migration and change. The first chapter outlines a historical, social and demographic overview of migration processes in Italy, highlighting the specificities of the national context: heterogeneity of origins, economic segregation, spatial and labor confinement, and limited social mobility. It also introduces the concept of second generations. The second chapter focuses on working-class neighborhoods, with a specific focus on Milan and Lombardy, analyzing areas such as San Siro, Baggio, Corvetto and Barona. It explores territorial stigmatization processes linked to migrant backgrounds and socioeconomic marginalization, along with initial forms of de-stigmatization. Lastly, the third chapter, through qualitative, ethnographic, and participant observation methods, analyzes how second-generation artists -such as Ghali, Baby Gang, Il Ghost, Simba La Rue and others- contribute to reshaping public imaginaries and expressing social critique, through an internal gaze and self-narration via music, one of the first expressive channels autonomously developed in Italy by second-generation youth.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |