Tesi etd-03182025-231925 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
POMPOZZI, FEDERICO
URN
etd-03182025-231925
Titolo
Progettazione e prototipazione di un dispositivo di controllo wireless per una carrozzina elettrica
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'INFORMAZIONE
Corso di studi
INGEGNERIA BIOMEDICA
Relatori
relatore Prof. De Maria, Carmelo
Parole chiave
- carrozzina elettrica
- control system
- power wheelchair
- sistema di controllo
- wireless
Data inizio appello
08/04/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
08/04/2095
Riassunto
Negli ultimi anni l’attenzione verso l’inclusione e la qualità della vita delle persone con disabilità motorie ha incentivato lo sviluppo di soluzioni avanzate nel settore delle sedie a rotelle elettriche (EPW). Il presente lavoro di tesi si propone di sviluppare un prototipo di dispositivo di controllo per la gestione delle funzionalità della EPW Atena, progettata dalla startup Limitless Device. Il progetto Atena introduce innovazioni nel settore delle EPW, combinando design ergonomico e tecnologie avanzate. Tra le caratteristiche principali vi è il sistema di verticalizzazione, che consente all’utente di assumere una postura eretta, apportando benefici fisiologici e psicologici, migliorando la circolazione sanguigna, riducendo il rischio di piaghe da decubito e favorendo l’integrazione sociale dell’utente. Un ulteriore aspetto innovativo è l’adozione di un sistema di controllo wireless, che elimina i vincoli fisici dei cavi, migliorando l’ergonomia e riducendo lo sforzo fisico necessario per la guida. Il controllo proporzionale implementato consente la regolazione della direzione e della velocità in base all’inclinazione della leva, risultando adatto per utenti paraplegici (target a cui è destinato il dispositivo) con pieno controllo della parte superiore del corpo. L’obiettivo di questa tesi è la realizzazione di un prototipo funzionale del sistema di controllo, finalizzato all’ottimizzazione dell’interfaccia e alla gestione efficiente delle funzionalità della EPW Atena.
[In recent years, the focus on the inclusion and quality of life of people with mobility disabilities has spurred the development of advanced solutions in the field of electric wheelchairs (EPWs). This thesis work aims to develop a prototype control device for managing the functionality of the Atena EPW, designed by startup Limitless Device. The Atena project introduces innovations in the field of EPWs by combining ergonomic design and advanced technologies. Key features include the verticalization system, which allows the user to assume an upright posture, bringing physiological and psychological benefits, improving blood circulation, reducing the risk of pressure sores, and promoting the user's social integration. An additional innovative aspect is the adoption of a wireless control system, which eliminates the physical constraints of cables, improving ergonomics and reducing the physical effort required for driving. The implemented proportional control allows adjustment of direction and speed based on lever tilt, proving suitable for paraplegic users (the target for whom the device is intended) with full upper-body control. The objective of this thesis is the implementation of a functional prototype of the control system, aimed at optimizing the interface and efficient management of the functionality of the Athena EPW.]
[In recent years, the focus on the inclusion and quality of life of people with mobility disabilities has spurred the development of advanced solutions in the field of electric wheelchairs (EPWs). This thesis work aims to develop a prototype control device for managing the functionality of the Atena EPW, designed by startup Limitless Device. The Atena project introduces innovations in the field of EPWs by combining ergonomic design and advanced technologies. Key features include the verticalization system, which allows the user to assume an upright posture, bringing physiological and psychological benefits, improving blood circulation, reducing the risk of pressure sores, and promoting the user's social integration. An additional innovative aspect is the adoption of a wireless control system, which eliminates the physical constraints of cables, improving ergonomics and reducing the physical effort required for driving. The implemented proportional control allows adjustment of direction and speed based on lever tilt, proving suitable for paraplegic users (the target for whom the device is intended) with full upper-body control. The objective of this thesis is the implementation of a functional prototype of the control system, aimed at optimizing the interface and efficient management of the functionality of the Athena EPW.]
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