Tesi etd-03182025-191500 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
BARSELLA, MARCO GIOVANNI
URN
etd-03182025-191500
Titolo
"Momenti musicali". Approccio enattivo e condivisione dell'esperienza musicale
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
FILOSOFIA E FORME DEL SAPERE
Relatori
relatore Prof.ssa Fussi, Alessandra
correlatore Prof. Manca, Danilo
correlatore Prof. Manca, Danilo
Parole chiave
- 4E cognition
- aesthetics of music
- cognitive neuroscience
- emotions
- empathy
- enactive approach
- performance studies
- philosophy of mind
- philosophy of music
Data inizio appello
04/04/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
04/04/2065
Riassunto
Chi suona musica classica ad alti livelli si interroga o si è interrogato su come prepararsi e su come comportarsi affinché una performance sia convincente. Spesso i concetti ingenui che ricava non riescono a rendere perfettamente chiaro che cosa esattamente accada durante i concerti e come sia possibile che il pubblico si senta coinvolto emotivamente nell’esperienza musicale. Sulla base di numerose testimonianze di professionisti e professioniste, si illustra come l’approccio enattivo elaborato da un certo indirizzo della filosofia della mente contemporanea possa offrire un impianto teorico più consono per spiegare il fenomeno della musicalità umana. Secondo l’approccio enattivo, la mente deve essere indagata come qualcosa di irriducibile all'attività del solo cervello. La cognizione, il sense-making, emerge dall'interazione di cervello, corpo e ambiente (naturale e sociale nelle forme di vita più complesse) ed è messa in moto da sistemi viventi auto-organizzanti che esibiscono autonomia. Le esperienze musicali sono un modo in cui facciamo senso del mondo. Esse offrono delle risorse rare di elaborazione incarnata di emozioni, pensieri ed azioni. Il fare musica diviene un ottimo esempio sia per comprendere il funzionamento della mente come una realtà biologica e sociale sia per chiarire come gli ingaggi empatici-emotivi siano centrali per le dimensioni socio-materiali in cui viviamo. L’approccio enattivo non è ancora ben individuabile in un’unica definizione condivisa ma ci sono ottime ragioni per credere che una sua applicazione alla musica possa in futuro contribuire in modo positivo a un cambiamento di prassi interpretativa ed esecutiva dei performer.
Those who perform classical music at high levels have reflected—or continue to reflect—on how to prepare and conduct themselves to ensure a convincing performance. However, the intuitive concepts they develop often fail to fully clarify what precisely occurs during concerts and how audiences become emotionally engaged in the musical experience.
Drawing on numerous testimonies from professional musicians, this study illustrates how the enactive approach, developed within a specific strand of contemporary philosophy of mind, can provide a more suitable theoretical framework for explaining the phenomenon of human musicality. According to the enactive approach, the mind cannot be reduced to the activity of the brain alone. Cognition and sense-making emerge from the interaction of the brain, body, and environment (both natural and social in more complex forms of life) and are driven by self-organizing living systems that exhibit autonomy.
Musical experiences represent a way of making sense of the world, offering rare resources for the embodied processing of emotions, thoughts, and actions. Music-making thus becomes an exemplary case for understanding the mind as a biological reality and for clarifying the centrality of empathic-emotional engagements in the socio-material dimensions of human life. While the enactive approach does not yet have a singular, universally shared definition, there are strong reasons to believe that its application to music could, in the future, contribute positively to a transformation in interpretative and performance practices.
Those who perform classical music at high levels have reflected—or continue to reflect—on how to prepare and conduct themselves to ensure a convincing performance. However, the intuitive concepts they develop often fail to fully clarify what precisely occurs during concerts and how audiences become emotionally engaged in the musical experience.
Drawing on numerous testimonies from professional musicians, this study illustrates how the enactive approach, developed within a specific strand of contemporary philosophy of mind, can provide a more suitable theoretical framework for explaining the phenomenon of human musicality. According to the enactive approach, the mind cannot be reduced to the activity of the brain alone. Cognition and sense-making emerge from the interaction of the brain, body, and environment (both natural and social in more complex forms of life) and are driven by self-organizing living systems that exhibit autonomy.
Musical experiences represent a way of making sense of the world, offering rare resources for the embodied processing of emotions, thoughts, and actions. Music-making thus becomes an exemplary case for understanding the mind as a biological reality and for clarifying the centrality of empathic-emotional engagements in the socio-material dimensions of human life. While the enactive approach does not yet have a singular, universally shared definition, there are strong reasons to believe that its application to music could, in the future, contribute positively to a transformation in interpretative and performance practices.
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