Tesi etd-02062025-225753 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
GIUFFRÈ, NOEMI
URN
etd-02062025-225753
Titolo
Bisogni organizzativi: tra taylorismo e digitalizzazione
Dipartimento
SCIENZE POLITICHE
Corso di studi
COMUNICAZIONE D'IMPRESA E POLITICA DELLE RISORSE UMANE
Relatori
relatore Prof. Villa, Matteo
Parole chiave
- assembly line
- catena di montaggio
- digitalisation
- digitalizzazione
- frustration
- frustrazione
- human resources
- risorse umane
Data inizio appello
24/02/2025
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
24/02/2065
Riassunto
Partendo dalla nascita del taylorismo e della nascita delle risorse umane, vengono indagati i sentimenti di frustrazione e alienazione che possono nascere nel singolo lavoratore. La causa di questi sentimenti è stata ricercata nell'utilizzo di dispositivi aziendali, i quali possono essere visti come un prolungamento del lavoratore stesso. Nel primo capitolo dell'elaborato vengono descritti la nascita dal taylorismo e del fordismo, nel secondo capitolo viene posto l'accento sulla nascita delle risorse umane e soprattutto sulla nascita dell'attenzione nei confronti del lavoratore, non più visto essenzialmente come un'appendice della macchina ma come persona e in quanto tale con dei diritti e delle esigenze da soddisfare. Nel terzo capitolo viene preso in esame un caso aziendale e l'ultimo capitolo dell'elaborato vede la somministrazione di un questionario a ex dipendenti dell'azienda per sondare circa il loro grado di alienazione e frustrazione. Dal questionario somministrato è emerso come il senso di alienazione e frustrazione, che dovrebbe derivare da tale utilizzo degli strumenti elettronici lavorativi, viene occultato da politiche aziendali mirate.
Starting from the birth of Taylorism and the birth of human resources, the feelings of frustration and alienation that can arise in the individual worker are investigated. The cause of these feelings has been found in the use of company devices, which can be seen as an extension of the worker himself. In the first chapter of the thesis the birth of Taylorism and Fordism is described, in the second chapter the emphasis is placed on the birth of human resources and above all on the birth of attention towards the worker, no longer seen essentially as an appendage of the machine but as a person and as such with rights and needs to be satisfied. In the third chapter, a company case is examined and the last chapter of the thesis sees the administration of a questionnaire to former employees of the company to probe their degree of alienation and frustration. From the questionnaire administered, it emerged that the sense of alienation and frustration, which should derive from this use of electronic work tools, is hidden by targeted company policies.
Starting from the birth of Taylorism and the birth of human resources, the feelings of frustration and alienation that can arise in the individual worker are investigated. The cause of these feelings has been found in the use of company devices, which can be seen as an extension of the worker himself. In the first chapter of the thesis the birth of Taylorism and Fordism is described, in the second chapter the emphasis is placed on the birth of human resources and above all on the birth of attention towards the worker, no longer seen essentially as an appendage of the machine but as a person and as such with rights and needs to be satisfied. In the third chapter, a company case is examined and the last chapter of the thesis sees the administration of a questionnaire to former employees of the company to probe their degree of alienation and frustration. From the questionnaire administered, it emerged that the sense of alienation and frustration, which should derive from this use of electronic work tools, is hidden by targeted company policies.
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