Tesi etd-02062025-181002 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
CACCIOPPOLI, GIUSEPPINA
URN
etd-02062025-181002
Titolo
Conrad Chia Laguna Sardinia: esempio di luxury hospitality tra autenticità e standardizzazione
Dipartimento
SCIENZE POLITICHE
Corso di studi
PROGETTAZIONE E GESTIONE DEI SISTEMI TURISTICI MEDITERRANEI
Relatori
relatore Prof.ssa Berretta, Miriam
Parole chiave
- autenticità
- authenticity
- brand hospitality
- esperienze
- experiences
- identità locale
- local identity
- lusso
- luxury
- ospitalità
- personalization
- personalizzazione
- segmentation
- segmentazione
- standardisation
- standardizzazione
Data inizio appello
24/02/2025
Consultabilità
Completa
Riassunto
La tesi è strutturata in quattro capitoli, i primi due più generici che affrontano il tema del lusso applicato al campo del turismo e nello specifico analizza la definizione e l'evoluzione nel tempo del concetto di lusso, con un focus sul significato del lusso da un punto di vista sociale ed economico. Successivamente, si è entrati nel vivo del discorso partendo dalla storia dell'ospitalità e delle strutture ricettive per arrivare ad analizzare il settore dell'ospitalità di lusso. Sono state approfondite varie dinamiche che riguardano questo settore in particolar modo andando ad indagare la clientela, la segmentazione e la scelta dei canali giusti e del mercato degli alberghi di lusso. Mentre in un secondo momento si va ad indagare l'ospitalità di lusso in Italia e in che modo i brand di lusso in particolare quelli internazionali sono presenti ed in aumento sul territorio italiano. La seconda parte della tesi che costituisce il nocciolo della questione verte sul Conrad Chia Laguna Sardinia, un hotel cinque stelle luxury situato nel cuore della costa sud-occidentale della Sardegna, vicino alla località balneare di Chia. La struttura fa parte di un resort , il Chia Laguna Resort, che comprende altre due strutture ovvero l'hotel Village e il Baia di Chia Resort Sardinia, Curio Collection by Hilton. Il Conrad Chia Laguna Sardinia rappresenta un esempio emblematico di luxury hospitality il quale si distingue per la sua capacità di bilanciare l'autenticità locale con gli standard internazionali del lusso. In particolare, nella prima parte si va ad analizzare la sua autenticità che traspare nei valori e nella filosofia del brand, nel suo design che esalta il contesto locale, nelle esperienze che offre e il tutto contribuisce a preservare l'identità culturale e ambientale del luogo. Insieme a questa autenticità, la struttura si fonda anche su standard e procedure di alto livello che riflettono un'impronta internazionale, internazionalità dovuta alla sua brandizzazione, dal 2022, con la catena americana Hilton e in particolare ad uno dei suoi brand di lusso ovvero Conrad Hotels & Resorts. Dopo aver studiato e descritto il marchio con i suoi pilastri, sono state analizzate le motivazioni che hanno indotto il passaggio ad un brand di lusso internazionale visto che la struttura faceva già parte di una catena italiana cioè Italian Hospitality Collection.In seguito, sono stati affrontati anche i cambiamenti, sotto vari aspetti, dopo l'ingresso in Hilton e i pro e contro per un albergo di essere parte di una catena internazionale. L'obiettivo di questo lavoro è quello di riflettere sul presente o, meglio, sul futuro dell'ospitalità di lusso italiana che ormai da qualche anno sta cambiando. Attraverso il case study del Conrad Chia Laguna Sardinia si è voluto sottolineare come l'ospitalità di lusso cerca in tutti i modi di garantire un mix giusto per i suoi ospiti combinando il lusso e quindi servizi, comfort, standard elevati con un alto livello di autenticità e personalizzazione ciò grazie soprattutto al personale altamente qualificato.
The thesis is structured in four chapters, the first two more generic ones that deal with the theme of luxury applied to the field of tourism and specifically analyzes the definition and evolution over time of the concept of luxury, with a focus on the meaning of luxury from a social and economic point of view. Then, we entered the heart of the discourse starting from the history of hospitality and accommodation facilities to analyze the luxury hospitality sector. Various dynamics that affect this sector have been studied, especially by investigating the clientele, segmentation of the right channels and the luxury hotel market. While , in a second moment we go to investigate the luxury hospitality in Italy and how luxury brands, especially international ones, are present and increasing on the Italian territory. The second part of the thesis that constitutes the core of the question concerns the Conrad Chia Laguna Sardinia, a five-star luxury hotel located in the heart of the south-western coast of Sardinia, near the seaside resort of Chia.The structure is part of a resort, the Chia Laguna Resort, which includes two other facilities or the Hotel Village and the Baia di Chia Resort Sardinia, Curio Collection by Hilton.The Conrad Chia Laguna Sardinia is an emblematic example of luxury hospitality that stands out for its ability to balance local authenticity with international standards of luxury. In particular, the first part analyzes its authenticity that is reflected in the values and philosophy of the brand, in its design that enhances the local context, in the experiences it offers and all contributes to preserving the cultural and environmental identity of the place.Along with this authenticity, the structure is also based on high-level standards and procedures that reflect an international imprint, internationality due to its branding, from 2022, with the American chain Hilton and in particular to one of its luxury brands, namely Conrad Hotels & Resorts. After studying and describing the brand with its pillars, we analyzed the reasons that led to the move to an international luxury brand since the property was already part of an Italian chain, namely Italian Hospitality Collection. Later, the changes were also addressed, in various ways, after joining Hilton and the pros and cons for a hotel to be part of an international chain. The aim of this work is to reflect on the present or better on the future of luxury Italian hospitality that has been changing for some years now. Through the case study of the Conrad Chia Laguna Sardinia, we wanted to underline how luxury hospitality tries in all ways to guarantee a right mix for its guests by combining luxury and therefore services, comfort, high standards with a high level of authenticity and personalization thanks to the highly qualified staff.
The thesis is structured in four chapters, the first two more generic ones that deal with the theme of luxury applied to the field of tourism and specifically analyzes the definition and evolution over time of the concept of luxury, with a focus on the meaning of luxury from a social and economic point of view. Then, we entered the heart of the discourse starting from the history of hospitality and accommodation facilities to analyze the luxury hospitality sector. Various dynamics that affect this sector have been studied, especially by investigating the clientele, segmentation of the right channels and the luxury hotel market. While , in a second moment we go to investigate the luxury hospitality in Italy and how luxury brands, especially international ones, are present and increasing on the Italian territory. The second part of the thesis that constitutes the core of the question concerns the Conrad Chia Laguna Sardinia, a five-star luxury hotel located in the heart of the south-western coast of Sardinia, near the seaside resort of Chia.The structure is part of a resort, the Chia Laguna Resort, which includes two other facilities or the Hotel Village and the Baia di Chia Resort Sardinia, Curio Collection by Hilton.The Conrad Chia Laguna Sardinia is an emblematic example of luxury hospitality that stands out for its ability to balance local authenticity with international standards of luxury. In particular, the first part analyzes its authenticity that is reflected in the values and philosophy of the brand, in its design that enhances the local context, in the experiences it offers and all contributes to preserving the cultural and environmental identity of the place.Along with this authenticity, the structure is also based on high-level standards and procedures that reflect an international imprint, internationality due to its branding, from 2022, with the American chain Hilton and in particular to one of its luxury brands, namely Conrad Hotels & Resorts. After studying and describing the brand with its pillars, we analyzed the reasons that led to the move to an international luxury brand since the property was already part of an Italian chain, namely Italian Hospitality Collection. Later, the changes were also addressed, in various ways, after joining Hilton and the pros and cons for a hotel to be part of an international chain. The aim of this work is to reflect on the present or better on the future of luxury Italian hospitality that has been changing for some years now. Through the case study of the Conrad Chia Laguna Sardinia, we wanted to underline how luxury hospitality tries in all ways to guarantee a right mix for its guests by combining luxury and therefore services, comfort, high standards with a high level of authenticity and personalization thanks to the highly qualified staff.
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