Tesi etd-01132025-171552 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale LM5
Autore
BACCI, SILVIA
URN
etd-01132025-171552
Titolo
Il riconoscimento della protezione internazionale alle vittime di tratta di esseri umani: il ruolo delle Commissioni Territoriali e l'evoluzione della prassi applicativa.
Dipartimento
GIURISPRUDENZA
Corso di studi
GIURISPRUDENZA
Relatori
relatore Marinai, Simone
Parole chiave
- asilo
- asylum system
- commissioni territoriali
- protezione internazionale
- sfruttamento
- smuggling of migrants
- thb
- thb victims
- trafficking indicators
- trafficking of human beings
- tratta di esseri umani
Data inizio appello
29/01/2025
Consultabilità
Completa
Riassunto
Lo scopo del presente elaborato consiste nell’analizzare la tutela prevista per le vittime di tratta di esseri umani nell’ambito del procedimento di riconoscimento della protezione internazionale. La tesi si concentra, in particolare, sul ruolo svolto dalle Commissioni Territoriali per il riconoscimento della protezione internazionale e sulle forme di tutela accordabili alle vittime di tratta. In primis, viene svolta un’analisi delle principali fonti internazionali, europee e interne in materia di tratta. Per quanto attiene agli atti internazionali, si fa riferimento alla Convenzione ONU contro la criminalità organizzata transnazionale e i due Protocolli allegati relativi a trafficking of human beings e smuggling of migrants, tramite un’analisi comparata delle due fattispecie; segue la Convenzione del Consiglio d’Europa sulla lotta contro la tratta di esseri umani e l’esame del ruolo svolto dal Gruppo di esperti sulla lotta contro la tratta di esseri umani (GRETA) e dei rapporti da esso pubblicati. Con riguardo alle fonti elaborate dall’Unione europea, viene esaminata la direttiva 2011/36/UE concernente la prevenzione e la repressione della tratta di esseri umani e la protezione delle vittime, così come modificata alla luce della recente direttiva 1712/2024/UE, e la direttiva 2004/81/CE riguardante il titolo di soggiorno da rilasciare ai cittadini di paesi terzi vittime della tratta di esseri umani o coinvolti in un'azione di favoreggiamento dell'immigrazione illegale che cooperino con le autorità competenti. L’ultima parte del primo capitolo è infine dedicata alla disciplina italiana in materia di tratta di esseri umani, attenzionando, in primo luogo, le modifiche apportate dalla legge 228/2003 e dalla legge 24/2014 agli articoli del Codice penale attinenti a tale fenomeno (artt. 600, 601 e 602, rispettivamente relativi ai reati di riduzione o mantenimento in schiavitù e servitù, tratta di persone, acquisto e alienazione di schiavi). A seguire, è analizzato l’art. 18 del d.lgs. 286/1998, che disciplina il permesso di soggiorno previsto per le vittime di tratta, e il Piano nazionale di azione contro la tratta e il grave sfruttamento. A concludere, è inserito un paragrafo che analizza brevemente le ripercussioni che la pandemia da covid-19 e il conflitto russo-ucraino sulla tratta di esseri umani.
Il secondo capitolo è incentrato sul procedimento che si svolge davanti alle Commissioni Territoriali per il riconoscimento della protezione internazionale quando il richiedente asilo sia una vittima di tratta o presunta tale. L’analisi si articola a partire dalle Linee guida appositamente formulate dall’UNHCR relative all’identificazione delle vittime di tratta e alla procedura di referral da attivare in tale ipotesi. Ampio spazio è dedicato alla fase dell’identificazione e agli indicatori di tratta, distinti in base alla tipologia di sfruttamento, e alla procedura che le Commissioni sono tenute ad attivare in tal caso, coordinandosi con gli enti anti-tratta che operano nel settore. In ultima istanza sono presi in esame i possibili esiti del procedimento davanti alla CT e le decisioni che può assumere.
Il terzo capitolo affronta un’indagine sulle recenti evoluzioni della prassi applicativa in tema di riconoscimento della protezione internazionale alle vittime di tratta, prendendo in esame alcune decisioni della giurisprudenza di merito e di legittimità in materia. Le decisioni attengono al riconoscimento dello staus di rifugiato o altre forme di protezione minore accordate alle vittime di tratta, sia in presenza di auto-identificazione da parte della vittime come tale, sia nell’ipotesi in cui il soggetto non riferisca autonomamente della propria condizione di sfruttamento, ma siano comunque presenti gli indicatori della fattispecie. I casi presi in esame attengono prevalentemente a vittime di tratta a scopo di sfruttamento sessuale, ma è dedicata una parte del capitolo anche alle vittime di sfruttamento lavorativo.
The purpose of this paper is to analyze the protection afforded to victims of human trafficking in the context of the procedure for recognizing international protection. The thesis focuses, in particular, on the role played by the Territorial Commissions for the recognition of international protection and the forms of protection that can be granted to victims of trafficking. Firstly, an analysis is conducted of the main international, European, and domestic sources on trafficking. Regarding international acts, reference is made to the UN Convention against Transnational Organized Crime and its two protocols on trafficking in human beings and the smuggling of migrants, through a comparative analysis of the two types of offenses. This is followed by an examination of the Council of Europe Convention on Action against Trafficking in Human Beings and the role played by the Group of Experts on Action against Trafficking in Human Beings (GRETA) and the reports published by it. As for the sources developed by the European Union, the 2011/36/EU Directive on the prevention and suppression of trafficking in human beings and the protection of victims is examined, along with its recent amendment under Directive 1712/2024/EU, as well as Directive 2004/81/EC concerning the residence permit to be issued to third-country nationals who are victims of trafficking in human beings or involved in an action to facilitate illegal immigration, provided they cooperate with the competent authorities. The final part of the first chapter is dedicated to Italian legislation on human trafficking, focusing primarily on the amendments made by Law 228/2003 and Law 24/2014 to the relevant articles of the Penal Code (Articles 600, 601, and 602, which concern offenses related to slavery, servitude, trafficking in persons, and the buying and selling of slaves). Next, Article 18 of Legislative Decree 286/1998, which regulates the residence permit for victims of trafficking, and the National Action Plan against Trafficking and Severe Exploitation are analyzed. The chapter concludes with a section that briefly examines the impact of the COVID-19 pandemic and the Russo-Ukrainian conflict on human trafficking.
The second chapter focuses on the procedure before the Territorial Commissions for the recognition of international protection when the asylum seeker is a victim of trafficking or is presumed to be one. The analysis begins with the Guidelines specifically formulated by the UNHCR for identifying victims of trafficking and the referral procedure to be activated in such cases. A significant portion of the chapter is dedicated to the identification phase and the trafficking indicators, which are categorized based on the type of exploitation, and to the procedure that the Commissions must follow in these cases, in coordination with anti-trafficking organizations. Finally, the possible outcomes of the procedure before the Territorial Commission and the decisions it may take are examined.
The third chapter investigates recent developments in the practical application of international protection recognition for victims of trafficking, analyzing some decisions from both the lower courts and the Corte di cassazione in this field. The decisions primarily concern the recognition of refugee status or other forms of lesser protection granted to victims of trafficking, both when victims self-identify as such and in cases where the individual does not independently report their exploitation, but trafficking indicators are still present. The cases discussed mainly concern victims of trafficking for sexual exploitation, though a section of the chapter is also dedicated to victims of labor exploitation.
Il secondo capitolo è incentrato sul procedimento che si svolge davanti alle Commissioni Territoriali per il riconoscimento della protezione internazionale quando il richiedente asilo sia una vittima di tratta o presunta tale. L’analisi si articola a partire dalle Linee guida appositamente formulate dall’UNHCR relative all’identificazione delle vittime di tratta e alla procedura di referral da attivare in tale ipotesi. Ampio spazio è dedicato alla fase dell’identificazione e agli indicatori di tratta, distinti in base alla tipologia di sfruttamento, e alla procedura che le Commissioni sono tenute ad attivare in tal caso, coordinandosi con gli enti anti-tratta che operano nel settore. In ultima istanza sono presi in esame i possibili esiti del procedimento davanti alla CT e le decisioni che può assumere.
Il terzo capitolo affronta un’indagine sulle recenti evoluzioni della prassi applicativa in tema di riconoscimento della protezione internazionale alle vittime di tratta, prendendo in esame alcune decisioni della giurisprudenza di merito e di legittimità in materia. Le decisioni attengono al riconoscimento dello staus di rifugiato o altre forme di protezione minore accordate alle vittime di tratta, sia in presenza di auto-identificazione da parte della vittime come tale, sia nell’ipotesi in cui il soggetto non riferisca autonomamente della propria condizione di sfruttamento, ma siano comunque presenti gli indicatori della fattispecie. I casi presi in esame attengono prevalentemente a vittime di tratta a scopo di sfruttamento sessuale, ma è dedicata una parte del capitolo anche alle vittime di sfruttamento lavorativo.
The purpose of this paper is to analyze the protection afforded to victims of human trafficking in the context of the procedure for recognizing international protection. The thesis focuses, in particular, on the role played by the Territorial Commissions for the recognition of international protection and the forms of protection that can be granted to victims of trafficking. Firstly, an analysis is conducted of the main international, European, and domestic sources on trafficking. Regarding international acts, reference is made to the UN Convention against Transnational Organized Crime and its two protocols on trafficking in human beings and the smuggling of migrants, through a comparative analysis of the two types of offenses. This is followed by an examination of the Council of Europe Convention on Action against Trafficking in Human Beings and the role played by the Group of Experts on Action against Trafficking in Human Beings (GRETA) and the reports published by it. As for the sources developed by the European Union, the 2011/36/EU Directive on the prevention and suppression of trafficking in human beings and the protection of victims is examined, along with its recent amendment under Directive 1712/2024/EU, as well as Directive 2004/81/EC concerning the residence permit to be issued to third-country nationals who are victims of trafficking in human beings or involved in an action to facilitate illegal immigration, provided they cooperate with the competent authorities. The final part of the first chapter is dedicated to Italian legislation on human trafficking, focusing primarily on the amendments made by Law 228/2003 and Law 24/2014 to the relevant articles of the Penal Code (Articles 600, 601, and 602, which concern offenses related to slavery, servitude, trafficking in persons, and the buying and selling of slaves). Next, Article 18 of Legislative Decree 286/1998, which regulates the residence permit for victims of trafficking, and the National Action Plan against Trafficking and Severe Exploitation are analyzed. The chapter concludes with a section that briefly examines the impact of the COVID-19 pandemic and the Russo-Ukrainian conflict on human trafficking.
The second chapter focuses on the procedure before the Territorial Commissions for the recognition of international protection when the asylum seeker is a victim of trafficking or is presumed to be one. The analysis begins with the Guidelines specifically formulated by the UNHCR for identifying victims of trafficking and the referral procedure to be activated in such cases. A significant portion of the chapter is dedicated to the identification phase and the trafficking indicators, which are categorized based on the type of exploitation, and to the procedure that the Commissions must follow in these cases, in coordination with anti-trafficking organizations. Finally, the possible outcomes of the procedure before the Territorial Commission and the decisions it may take are examined.
The third chapter investigates recent developments in the practical application of international protection recognition for victims of trafficking, analyzing some decisions from both the lower courts and the Corte di cassazione in this field. The decisions primarily concern the recognition of refugee status or other forms of lesser protection granted to victims of trafficking, both when victims self-identify as such and in cases where the individual does not independently report their exploitation, but trafficking indicators are still present. The cases discussed mainly concern victims of trafficking for sexual exploitation, though a section of the chapter is also dedicated to victims of labor exploitation.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi_fin...Bacci.pdf | 962.60 Kb |
Contatta l’autore |