Tesi etd-11272023-122313 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
VINCI, MELANIA
URN
etd-11272023-122313
Titolo
Geoitinerari enoturistici innovativi. "Su Camminu de su Cumbidu", geoitinerario nel Medio Campidano.
Dipartimento
SCIENZE POLITICHE
Corso di studi
PROGETTAZIONE E GESTIONE DEI SISTEMI TURISTICI MEDITERRANEI
Relatori
relatore Ferrucci, Valentina
correlatore Vergamini, Daniele
correlatore Vergamini, Daniele
Parole chiave
- enotourism
- enoturismo
Data inizio appello
11/12/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
11/12/2093
Riassunto
Questo elaborato analizza il fenomeno dell’enoturismo, coniugando la passione per il turismo e l'arte dell'enologia, si configura come un fenomeno in costante crescita a livello globale. Questo percorso di tesi si presenta come un’analisi critica e approfondita sull’evoluzione dell’enoturismo nel Mondo, in Europa e in Italia. Il primato dell’Italia come leader mondiale dell’enogastronomia, porta con sé anche degli aspetti negativi che si riscontrano a livello di sostenibilità ambientale, in primo luogo, ma anche sociale ed economica. Questa tesi si propone di esplorare criticamente il panorama dell'enoturismo, concentrando l'attenzione sull'innovazione. L’innovazione come soluzione alle problematiche relative all’ingente portata dell’enoturismo come motore di attrazione per il turismo di massa. Seguita da uno studio di alcuni casi di itinerari enoturistici, che rappresentano delle best practice nel settore del turismo enogastronomico. Con la proposta finale di un geoitinerario enoturistico innovativo nel suggestivo contesto del Medio Campidano, una subregione della Sardegna. Attraverso un'analisi approfondita e uno studio mirato di alcuni casi, l’obiettivo di questa tesi è quello di sensibilizzare su temi come la valorizzazione del territorio, l’autenticità dell’esperienza turistica, la sostenibilità. Dimostrando che con l’innovazione, la creatività e le giuste competenze, si possa formulare un’offerta turistica altamente attrattiva e rispettosa del territorio e della comunità locale, che contribuisca al consolidamento dell'enoturismo come risorsa economica e culturale.
This paper analyzes the phenomenon of wine tourism, combining a passion for tourism and the art of oenology. It is identified as a steadily growing global phenomenon. This thesis serves as a critical and in-depth analysis of the evolution of wine tourism worldwide, in Europe, and in Italy. Italy's primacy as a global leader in food and wine brings with it negative aspects, particularly in terms of environmental sustainability but also in social and economic dimensions. This thesis aims to critically explore the landscape of wine tourism, focusing on innovation. Innovation is considered a solution to the challenges posed by the significant impact of wine tourism as a mass tourism attraction. The study includes an examination of some exemplary wine tourism itineraries representing best practices in the food and wine tourism sector. The final proposal suggests an innovative wine tourism route in the picturesque context of Medio Campidano, a subregion of Sardinia. Through a thorough analysis and targeted study of specific cases, the objective of this thesis is to raise awareness of themes such as the valorization of the territory, authenticity of the tourist experience, and sustainability. It demonstrates that with innovation, creativity, and the right skills, it is possible to create a highly attractive and respectful tourism offering that contributes to the consolidation of wine tourism as an economic and cultural resource while respecting the local community and environment.
This paper analyzes the phenomenon of wine tourism, combining a passion for tourism and the art of oenology. It is identified as a steadily growing global phenomenon. This thesis serves as a critical and in-depth analysis of the evolution of wine tourism worldwide, in Europe, and in Italy. Italy's primacy as a global leader in food and wine brings with it negative aspects, particularly in terms of environmental sustainability but also in social and economic dimensions. This thesis aims to critically explore the landscape of wine tourism, focusing on innovation. Innovation is considered a solution to the challenges posed by the significant impact of wine tourism as a mass tourism attraction. The study includes an examination of some exemplary wine tourism itineraries representing best practices in the food and wine tourism sector. The final proposal suggests an innovative wine tourism route in the picturesque context of Medio Campidano, a subregion of Sardinia. Through a thorough analysis and targeted study of specific cases, the objective of this thesis is to raise awareness of themes such as the valorization of the territory, authenticity of the tourist experience, and sustainability. It demonstrates that with innovation, creativity, and the right skills, it is possible to create a highly attractive and respectful tourism offering that contributes to the consolidation of wine tourism as an economic and cultural resource while respecting the local community and environment.
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