Thesis etd-11172014-095641 |
Link copiato negli appunti
Thesis type
Tesi di laurea magistrale
Author
BATINI, MARTINA
URN
etd-11172014-095641
Thesis title
Progettare un'impresa
Un modello ingegneristico per la creazione e lo sviluppo di una organizzazione
Department
INGEGNERIA DELL'ENERGIA, DEI SISTEMI, DEL TERRITORIO E DELLE COSTRUZIONI
Course of study
INGEGNERIA GESTIONALE
Supervisors
relatore Ing. Carmignani, Gionata
Keywords
- business model canvas
- creazione d'impresa
- modello
Graduation session start date
03/12/2014
Availability
Withheld
Release date
03/12/2084
Summary
In questo lavoro di tesi viene creato un modello, fondato su un approccio ingegneristico, che guidi alla creazione di una nuova realtà aziendale. Tale modello, per essere utilizzato, presuppone che si possieda già un prodotto/servizio funzionante, con l’obiettivo finale di creare un’impresa allo scopo di lanciarlo sul mercato. L’innovatività del metodo proposto è riscontrabile nell’ausilio del Business Model Canvas quale strumento principale di riferimento per eseguire tutte le analisi di fattibilità necessarie per creare una solida attività imprenditoriale. Inoltre, il modello presuppone l’ausilio di una serie di strumenti solitamente utilizzati nei processi di New Product Development e, che, nel nostro lavoro di tesi, sono stati opportunamente adattati per lo sviluppo di un nuovo business. In particolare, il modello è suddiviso in tre parti fondamentali; la prima, fondata sulla fattibilità di mercato, consente di selezionare il modello di business più redditizio dal punto di vista della clientela. La seconda, fondata sulla fattibilità organizzativa, permette di determinare il concetto d’impresa più redditizio. La terza, riguardante la fattibilità economico-finanziaria, consente di valutare la redditività del nuovo business percome è stato progettato nelle precedenti fasi del modello.
In ultima battuta, l’applicazione pratica del modello su un caso reale dimostra l’effettiva applicabilità dello stesso.
In this thesis we have created a model, based on an engineering approach, which lead to
the creation of a new company. The model, to be used, assumes that you already have a
product / service running, with the ultimate goal of setting up a business in order to launch
the product/service on the market. The innovation of the proposed method is found in the
assistance of the Business Model Canvas as a tool primarily responsible for performing all
the feasibility studies necessary to create a solid business. Furthermore, the model
assumes the aid of a series of instruments usually used in the processes of New Product
Development and, which, in our thesis work, have been adapted for the development of a
new business. In particular, the model is divided into three basic parts; the first one, based
on the feasibility of the market, allowing you to select the most profitable business model
from the point of view of the customers. The second one, based on organizational
feasibility, allows to determine the concept of business more profitable. The third,
concerning the economic and financial feasibility, allows to evaluate the profitability of new
business as it is designed in the previous phases of the model.
Eventually, the practical application of the model on a real case demonstrate the actual
applicability of it.
In ultima battuta, l’applicazione pratica del modello su un caso reale dimostra l’effettiva applicabilità dello stesso.
In this thesis we have created a model, based on an engineering approach, which lead to
the creation of a new company. The model, to be used, assumes that you already have a
product / service running, with the ultimate goal of setting up a business in order to launch
the product/service on the market. The innovation of the proposed method is found in the
assistance of the Business Model Canvas as a tool primarily responsible for performing all
the feasibility studies necessary to create a solid business. Furthermore, the model
assumes the aid of a series of instruments usually used in the processes of New Product
Development and, which, in our thesis work, have been adapted for the development of a
new business. In particular, the model is divided into three basic parts; the first one, based
on the feasibility of the market, allowing you to select the most profitable business model
from the point of view of the customers. The second one, based on organizational
feasibility, allows to determine the concept of business more profitable. The third,
concerning the economic and financial feasibility, allows to evaluate the profitability of new
business as it is designed in the previous phases of the model.
Eventually, the practical application of the model on a real case demonstrate the actual
applicability of it.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Thesis not available for consultation. |