Tesi etd-10212023-054051 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
REYES NARANJO, SEBASTIAN
URN
etd-10212023-054051
Titolo
The master ['s] meta-concept: The shapeshifter, thief of forms that cannot remain formless
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
FILOSOFIA E FORME DEL SAPERE
Relatori
relatore Prof.ssa Fussi, Alessandra
correlatore Dott. Massantini, Leonardo
correlatore Dott. Massantini, Leonardo
Parole chiave
- Consciousness
- Epistemology
- Language
- Metaphysics
- Mind
- Nature
- Nietzsche
- Ontology
- Panpsychism
- Philosophy
Data inizio appello
09/11/2023
Consultabilità
Completa
Riassunto
Il tema della tesi è il rapporto tra la filosofia di Nietzsche e le teorie contemporanee della cognizione incarnata. Specificamente, una via interpretativa del concetto della volontà di potenza che permette collegare questo concetto con le teorie della cognizione incarnata contemporanee, cioè la via del panpsychismo. Il primo capitolo spiega cosa è il panpsychismo, quali sono le tipologie che esistono all'interno di questa posizione metafisica e presenta alcuni aforismi e frammenti del corpus nietzscheano che possono essere interpretati in chiave panpsychista così come altri che sembrano di rifiutare quella posizione. Dopodiché, nel secondo capitolo si presentano quattro interpretazioni della filosofia di Nietzsche sulla questione del panpsychismo e si categorizano dentro le tipologie esposte nel primo capitolo. Nel terzo capitolo, si fa un'analisi critico delle diverse posizioni per poi proporre una interpretazione della volontà di potenza non più come concetto metafisico ma come un metaconcetto la cui funzione è la creazione di valore atraverso una funzione delocalizante delle tematiche a cui venga applicato. Avendo stabilito questa interpretazione della volontà di potenza si espone come questo metaconcetto, e la filosofia di Nietzsche in generale, possa collegarsi con diverse teorie contemporanee della mente.
The theme of this thesis is the relationship between Nietzsche's philosophy and contemporary theories of embodied cognition. Specifically, an interpretive way of the concept of the will to power that allows linking this concept with contemporary theories of embodied cognition, that is the way of panpsychism. The first chapter explains what panpsychism is, and what types exist within this metaphysical position, and presents some aphorisms and fragments from the Nietzschean corpus that can be interpreted panpsychistically as well as others that seem to reject that position. After that, in the second chapter, four interpretations of Nietzsche's philosophy on the question of panpsychism are presented and categorized within the types set forth in the first chapter. In the third chapter, a critical analysis of the different positions is made and then an interpretation of the will to power is proposed, no longer as a metaphysical concept but as a meta-concept whose function is the creation of value through its application in various issues. Having established this interpretation of the will to power it is exposed how this metaconcept, and Nietzsche's philosophy in general, can connect with various contemporary theories of mind.
The theme of this thesis is the relationship between Nietzsche's philosophy and contemporary theories of embodied cognition. Specifically, an interpretive way of the concept of the will to power that allows linking this concept with contemporary theories of embodied cognition, that is the way of panpsychism. The first chapter explains what panpsychism is, and what types exist within this metaphysical position, and presents some aphorisms and fragments from the Nietzschean corpus that can be interpreted panpsychistically as well as others that seem to reject that position. After that, in the second chapter, four interpretations of Nietzsche's philosophy on the question of panpsychism are presented and categorized within the types set forth in the first chapter. In the third chapter, a critical analysis of the different positions is made and then an interpretation of the will to power is proposed, no longer as a metaphysical concept but as a meta-concept whose function is the creation of value through its application in various issues. Having established this interpretation of the will to power it is exposed how this metaconcept, and Nietzsche's philosophy in general, can connect with various contemporary theories of mind.
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