Thesis etd-10072004-232549 |
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Thesis type
Tesi di laurea vecchio ordinamento
Author
Tamagna, Daniele
email address
d.tamagna@email.it
URN
etd-10072004-232549
Thesis title
Simulazione di accensione e combustione per motori ad A.C.
Department
INGEGNERIA
Course of study
INGEGNERIA MECCANICA
Supervisors
relatore Zanforlin, Stefania
relatore Gentili, Roberto
relatore Nardi, Giancarlo
relatore Gentili, Roberto
relatore Nardi, Giancarlo
Keywords
- accensione
- combustione
- stratificazione
Graduation session start date
27/10/2004
Availability
Partial
Release date
27/10/2044
Summary
Per analizzare le fasi di accensione e combustione, in un motore A.C. ad iniezione diretta e carica stratificata, si è fatto uso della simulazione numerica considerando un motore 2T. Nella prima parte di questo studio è stato simulato lo sviluppo della fase di accensione e sono stati visualizzati i principali fenomeni da cui essa è caratterizzata. I risultati ottenuti sono stati poi utilizzati per simulare la fase di combustione reale. Al riguardo, sono state esaminate tre condizioni di funzionamento diverse, al variare del carico e del numero di giri. Le simulazioni sono state realizzate mediante una versione modificata del codice CFD KIVA3V. Il codice modificato include una nuovo modello di accensione ed un nuova subroutine che ne importa i risultati come dati iniziali della combustione. La griglia di calcolo è stata creata, mediante il preprocessore CATIA (IBM), mentre la fase di postprocessamento è stata eseguita mediante il software OPEN DX, entrambi operanti in ambiente UNIX.
Thesis title: Ignition and combustion simulation for gasoline engine.
Numerical simulations are performed to analyse the ignition and combustion processes, in a gasoline direct injection (GDI) and stratified charge engine, taking into account a two stroke engine. In the first part ignition is simulated considering its most characterising aspects. The outcomes have been used to simulate the actual combustion process. Three different engine operating conditions have been considered in respect of engine speed and load. A modified version of KIVA3V multidimesional CFD code has been employed. The modified code includes a new ignition model and a new subroutine which import ignition results as combustion initial data. The mesh has been generated by CATIA (IBM) pre-processor and the post-processment has been realized using OPEN DX software. Both work in the UNIX environment.
Thesis title: Ignition and combustion simulation for gasoline engine.
Numerical simulations are performed to analyse the ignition and combustion processes, in a gasoline direct injection (GDI) and stratified charge engine, taking into account a two stroke engine. In the first part ignition is simulated considering its most characterising aspects. The outcomes have been used to simulate the actual combustion process. Three different engine operating conditions have been considered in respect of engine speed and load. A modified version of KIVA3V multidimesional CFD code has been employed. The modified code includes a new ignition model and a new subroutine which import ignition results as combustion initial data. The mesh has been generated by CATIA (IBM) pre-processor and the post-processment has been realized using OPEN DX software. Both work in the UNIX environment.
File
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Abstract.pdf | 10.79 Kb |
Bibliografia.pdf | 22.25 Kb |
Capitolo...arica.pdf | 1.09 Mb |
Capitolo...sione.pdf | 2.21 Mb |
Capitolo...tione.pdf | 71.91 Kb |
Capitolo4_CFD.pdf | 403.86 Kb |
Capitolo...zione.pdf | 1.60 Mb |
Capitolo...sione.pdf | 1.33 Mb |
Capitolo...tione.pdf | 2.10 Mb |
Capitolo...luppi.pdf | 18.78 Kb |
Frontespizio.pdf | 181.66 Kb |
Indice.pdf | 20.48 Kb |
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