Tesi etd-10032023-173137 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
CARLUCCI, ALICE
URN
etd-10032023-173137
Titolo
Concezione della donna e attivismo femminile nei Fratelli Musulmani e in Ennahda. Una prospettiva storica
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
STORIA E CIVILTÀ
Relatori
relatore Pepicelli, Renata
correlatore Fiorino, Vinzia
correlatore Fiorino, Vinzia
Parole chiave
- Attivismo
- Diritti
- Donne
- Egitto
- Egypt
- Ennahda
- Fratellanza Musulmana
- Fratelli Musulmani
- Gender
- Genere
- History
- Islam
- Islamism
- Islamismo
- Medio Oriente
- Middle East
- Muslim Brotherhood
- Muslim Brothers
- Nord Africa
- North Africa
- Rights
- Storia
- Tunisia
- Women
Data inizio appello
09/11/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
09/11/2093
Riassunto
Il presente lavoro si propone di analizzare in maniera comparata le traiettorie storiche dei movimenti dei Fratelli Musulmani e di Ennahda, dal punto di vista delle politiche di genere. Al fine di una migliore contestualizzazione delle posizioni degli islamisti, si parte da una ricostruzione delle condizioni giuridiche e sociali delle donne egiziane e tunisine prima e dopo la conquista dell’indipendenza dei rispettivi paesi, restituendo il dibattito sulla questione femminile in seno alla Nahda, mettendo in evidenza le prime rivendicazioni di emancipazione, e tracciando un quadro delle riforme dei governi. Si indagano a fondo i canoni originari della donna e la trasformazione nel tempo dell’ideologia di genere dei movimenti freristi, ponendo in luce le differenze e le influenze reciproche, e offrendo risalto alle figure delle attiviste. Infine, vengono analizzate le differenti transizioni di Egitto e Tunisia dopo le “Primavere arabe”, delineando in maniera comparata il lavoro svolto dagli islamisti e dalle islamiste nei parlamenti e nei progetti di costituzione, dal punto di vista delle politiche di genere. Alla luce di tale quadro storico, si analizzano gli esiti dei percorsi dei due movimenti rispetto a un possibile femminismo islamista.
This work aims to comparatively analyze the historical trajectories of the Muslim Brotherhood and Ennahda movements, from the point of view of gender politics. In order to better contextualize the positions of the Islamists, we start from a reconstruction of the legal and social conditions of Egyptian and Tunisian women before and after the conquest of the independence of their respective countries, returning the debate on the women's issue within the Nahda, putting highlighting the first demands for emancipation, and tracing a picture of government reforms. The original canons of women and the transformation of the gender ideology of the Freri movements over time are thoroughly investigated, highlighting the differences and mutual influences, and highlighting the figures of the activists. Finally, the different transitions of Egypt and Tunisia after the "Arab Spring" are analysed, outlining in a comparative manner the work carried out by Islamists in parliaments and in draft constitutions, from the point of view of gender policies. In light of this historical framework, the outcomes of the paths of the two movements are analyzed with respect to a possible Islamist feminism.
This work aims to comparatively analyze the historical trajectories of the Muslim Brotherhood and Ennahda movements, from the point of view of gender politics. In order to better contextualize the positions of the Islamists, we start from a reconstruction of the legal and social conditions of Egyptian and Tunisian women before and after the conquest of the independence of their respective countries, returning the debate on the women's issue within the Nahda, putting highlighting the first demands for emancipation, and tracing a picture of government reforms. The original canons of women and the transformation of the gender ideology of the Freri movements over time are thoroughly investigated, highlighting the differences and mutual influences, and highlighting the figures of the activists. Finally, the different transitions of Egypt and Tunisia after the "Arab Spring" are analysed, outlining in a comparative manner the work carried out by Islamists in parliaments and in draft constitutions, from the point of view of gender policies. In light of this historical framework, the outcomes of the paths of the two movements are analyzed with respect to a possible Islamist feminism.
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