Tesi etd-09142023-112747 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
VAIANI, GIACOMO
URN
etd-09142023-112747
Titolo
Studio e progettazione di un'interfaccia usabile e accessibile per un motore di ricerca di provvedimenti giurisdizionali
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
INFORMATICA UMANISTICA
Relatori
relatore Prof. Mazzei, Daniele
correlatore Dott. Figliè, Roberto
correlatore Prof.ssa Leporini, Barbara
correlatore Dott. Figliè, Roberto
correlatore Prof.ssa Leporini, Barbara
Parole chiave
- accessibilità
- accessibility
- design antropocentrico
- human centered design
- usabilità
- usability
Data inizio appello
28/09/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
28/09/2063
Riassunto
Il seguente elaborato descrive la realizzazione di un prototipo di un motore di ricerca per sentenze giuridiche, sviluppato nell’ambito del progetto di ricerca Giustizia Agile tenutosi presso i dipartimenti di Informatica e Giurisprudenza in collaborazione con i Tribunali di Livorno, Lucca e Pisa. Il prototipo è stato realizzato seguendo la metodologia di Progettazione Centrata sull’Utente (Human Center Design), svolta a partite dall’analisi utente e dalla progettazione concreta fino ai successivi test precedenti all’implementazione. L’analisi preliminare si è articolata tramite la disamina di 209 risposte ai questionari inviati ai Tribunali menzionati, i quali risultati hanno restituito una panoramica significativa delle capacità e conoscenze informatiche dei dipendenti, oltre che un giudizio sull’efficacia ed efficienza degli applicativi in uso presso gli Uffici coinvolti nel progetto. Successivamente, sono state effettuate una serie di interviste con funzionari e magistrati dei Tribunali, incentrate sull’utilizzo delle banche dati giuridiche. Dai dati raccolti sono stati delineate personas e relativi bisogni, user stories e una serie di requisiti sulla base dei quali è stato realizzato un prototipo iniziale tramite il software Figma. Data la necessità di svolgere i test prima di un’eventuale implementazione, è stata aumentata in maniera significativa la fedeltà del prototipo, simulando completamente tutte le interazioni non strettamente dipendenti dal back-end. In questo modo le funzionalità ritenute prioritarie sono state presentate come se fossero realmente funzionati, permettendo così lo svolgimento di test quantitativi e qualitativi basati su task e su questionari di tipo System Usabilty Scale. I risultati dei test, svolti presso il Tribunale di Pisa integrando i file del prototipo realizzati su Figma con l’applicazione web Useberry, hanno portato alla definizione di nuovi bisogni e requisiti e alle conseguenti modifiche al design. Parallelamente, si è lavorato sull’accessibilità dell’interfaccia ipotizzando l’ordine di lettura degli elementi dell’interfaccia e le scorciatoie da tastiera più funzionali, pianificando in tal senso test da svolgere con utenti con disabilità visive. Si considera il prototipo così realizzato usabile e pronto per una prima implementazione. Ciò non esclude ulteriori sviluppi e miglioramenti: la metodologia di progettazione Human Center Design prevede un numero non definito di iterazioni delle fasi di analisi, progettazione e test – svolgibili anche sullo strumento implementato – fino al raggiungimento di un risultato ritenuto pienamente soddisfacente.
The following paper describes the development of a prototype for a legal sentence search engine, developed as part of the Agile Justice research project held in collaboration between the Departments of Computer Science and Law, in partnership with the Courts of Livorno, Lucca, and Pisa. The prototype was created following the User-Centered Design methodology, starting from user analysis and concrete design, all the way to subsequent tests before implementation. The preliminary analysis was conducted by examining 209 responses to questionnaires sent to the mentioned Courts. These results provided a significant overview of the computer skills and knowledge of the employees, as well as an assessment of the effectiveness and efficiency of the applications used in the offices involved in the project.
Subsequently, a series of interviews were conducted with officials and judges from the Courts, focusing on the use of legal databases. From the collected data, personas and their needs, user stories, and a series of requirements were outlined. Based on these, an initial prototype was created using Figma software. Given the need to conduct tests before potential implementation, the fidelity of the prototype was significantly increased, simulating all interactions not strictly dependent on the back-end. This allowed the prioritized functionalities to be presented as if they were actually functioning, thus enabling quantitative and qualitative tests based on tasks and System Usability Scale questionnaires. The test results, conducted at the Pisa Court by integrating the prototype files created in Figma with the Useberry web application, led to the definition of new needs and requirements and subsequent design modifications.
Simultaneously, work was done on the accessibility of the interface, hypothesizing the reading order of interface elements and the most functional keyboard shortcuts, planning tests to be conducted with visually impaired users. The prototype is considered usable and ready for initial implementation. This does not exclude further development and improvements: the Human-Centered Design methodology allows for an indefinite number of iterations of the analysis, design, and testing phases – which can also be carried out on the implemented tool – until a result deemed fully satisfactory is achieved.
The following paper describes the development of a prototype for a legal sentence search engine, developed as part of the Agile Justice research project held in collaboration between the Departments of Computer Science and Law, in partnership with the Courts of Livorno, Lucca, and Pisa. The prototype was created following the User-Centered Design methodology, starting from user analysis and concrete design, all the way to subsequent tests before implementation. The preliminary analysis was conducted by examining 209 responses to questionnaires sent to the mentioned Courts. These results provided a significant overview of the computer skills and knowledge of the employees, as well as an assessment of the effectiveness and efficiency of the applications used in the offices involved in the project.
Subsequently, a series of interviews were conducted with officials and judges from the Courts, focusing on the use of legal databases. From the collected data, personas and their needs, user stories, and a series of requirements were outlined. Based on these, an initial prototype was created using Figma software. Given the need to conduct tests before potential implementation, the fidelity of the prototype was significantly increased, simulating all interactions not strictly dependent on the back-end. This allowed the prioritized functionalities to be presented as if they were actually functioning, thus enabling quantitative and qualitative tests based on tasks and System Usability Scale questionnaires. The test results, conducted at the Pisa Court by integrating the prototype files created in Figma with the Useberry web application, led to the definition of new needs and requirements and subsequent design modifications.
Simultaneously, work was done on the accessibility of the interface, hypothesizing the reading order of interface elements and the most functional keyboard shortcuts, planning tests to be conducted with visually impaired users. The prototype is considered usable and ready for initial implementation. This does not exclude further development and improvements: the Human-Centered Design methodology allows for an indefinite number of iterations of the analysis, design, and testing phases – which can also be carried out on the implemented tool – until a result deemed fully satisfactory is achieved.
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