Tesi etd-09052017-173908 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
CURZI, NICOLA
URN
etd-09052017-173908
Titolo
Nietzsche: storia e storicita'
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
FILOSOFIA E FORME DEL SAPERE
Relatori
relatore Prof. Amoroso, Leonardo
Parole chiave
- case
- caso
- eternal recurrence
- eterno ritorno
- falsification
- falsificazione
- genealogia
- genealogy
- giustificazione
- history
- justification
- life
- mito
- myth
- nichilismo
- nihilism
- progress
- progresso
- selection
- selezione
- storia
- teleologia
- teologia
- theleology
- theology
- vita
Data inizio appello
25/09/2017
Consultabilità
Completa
Riassunto
Nel corso della propria produzione filosofica Nietzsche sviluppa una riflessione originale sul concetto di storia. Il presente contributo parte dall’idea che la discussione sul modo di occuparsi del passato e i giudizi sul valore della storia, sul suo “senso”, siano punti che non si possono trattare separatamente. Nietzsche affronta questo problema su diversi livelli: troviamo la critica agli eccessi del sapere storico come pratica di disillusione, la lotta contro la divinizzazione della storia, la storia come ricostruzione di ciò che ha formato la moralità moderna ecc. Nietzsche parte opponendo storia ed illusione e finisce concependo la storicità dell’uomo come base teorica per l’avvento di un nuovo tipo umano. Come si avrà modo di notare, ciò che rende possibile questo percorso è, tra gli altri fattori, un parziale slittamento semantico del termine “storia”. Nel suo sviluppo, la questione della storia si intreccia con temi concomitanti quali l’arte, la teodicea, la scienza, la Grecità, il nichilismo ed infine l’eterno ritorno. Lo scopo di questo lavoro è ricostruire questo percorso e fornire dove possibile alcune indicazioni interpretative.
In his philosophical production Nietzsche develops an original thought about the concept of history. The present work starts from the idea that the discussion about the way to take an interest in past and judgments on history, on its “sense”, are subjects we cannot deal with separately. Nietzsche faces this problem on several levels: we find the critic against the excesses of historical knowledge as practice of disullusionment, the fight against the idealization of history, history as reconstruction of what shaped modern morality etc. Nietzsche starts by opposing history and illusion and ends by conceiving the historical character of man as a theorical base for the coming of a new type of mankind. As we will notice, a partial semantic drift of the term “history”, among other factors, is what makes it possible. In its development, the issue of history intertwines with concomitant themes as art, theodicy, science, greek world, nihilism and in the end eternal recurrence. The aim of this work to reconsctruct this itinerary and give, where possible, some interpretative indications.
In his philosophical production Nietzsche develops an original thought about the concept of history. The present work starts from the idea that the discussion about the way to take an interest in past and judgments on history, on its “sense”, are subjects we cannot deal with separately. Nietzsche faces this problem on several levels: we find the critic against the excesses of historical knowledge as practice of disullusionment, the fight against the idealization of history, history as reconstruction of what shaped modern morality etc. Nietzsche starts by opposing history and illusion and ends by conceiving the historical character of man as a theorical base for the coming of a new type of mankind. As we will notice, a partial semantic drift of the term “history”, among other factors, is what makes it possible. In its development, the issue of history intertwines with concomitant themes as art, theodicy, science, greek world, nihilism and in the end eternal recurrence. The aim of this work to reconsctruct this itinerary and give, where possible, some interpretative indications.
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