Tesi etd-08272011-160429 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea specialistica
Autore
FRAGALE, VALERIA
URN
etd-08272011-160429
Titolo
Sviluppo di un modello di ottimizzazione di un CRM nell'ambito della cantieristica navale
Dipartimento
INGEGNERIA
Corso di studi
INGEGNERIA GESTIONALE
Relatori
relatore Prof. Dulmin, Riccardo
tutor Ing. Magnarosa, Marco
tutor Ing. Pistolesi, Simone
relatore Prof. Aloini, Davide
tutor Ing. Magnarosa, Marco
tutor Ing. Pistolesi, Simone
relatore Prof. Aloini, Davide
Parole chiave
- cantiere navale
- CRM
- processi
- UML
Data inizio appello
28/09/2011
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
28/09/2051
Riassunto
Questo lavoro di tesi è il risultato di un periodo di stage svolto presso Navicelli S.p.A di Pisa, finalizzato allo sviluppo di un modello di ottimizzazione di un sistema gestionale CRM esistente di supporto al settore della cantieristica nautica. L’attività si colloca nell’ambito del progetto Mistral, che prevede la realizzazione di una piattaforma tecnologica collaborativa web based ed open source rivolta alla Nautica da Diporto dell'Alto Mediterraneo. L'obiettivo è quello di offrire ai cantieri una soluzione software che permetta loro di migliorare il processo di gestione delle relazioni con i loro clienti reali e potenziali. Con la collaborazione del cantiere Società Navale Pisa il lavoro svolto si è articolato principalmente in tre fasi: analisi della filiera nautica e rappresentazione dei processi riguardanti la gestione di una commessa navale semi-custom; analisi dei bisogni informativi del cantiere e studio delle problematiche legate allo strumento di gestione reso disponibile da Navicelli S.p.A nei confronti delle aziende sul canale dei Navicelli; traduzione dei bisogni individuati in requisiti funzionali attraverso lo sviluppo di un modello concettuale di reingegnerizzazione del sistema creato utilizzando lo standard internazionale UML. Le specifiche elaborate con UML saranno consegnate ad una softwarehouse per l'implementazione delle modifiche attuate al CRM.
This thesis is the result of an internship at the Navicelli S.p.A company in Pisa, aimed at developing an optimization model of a CRM (Customer Relationship Management) management system which exists in order to support the shipbuilding industry. The activity is part of the Mistral project that involves the realization of a web based and open source collaborative technological platform directed towards Recreational Boating of the North Mediterranean. The goal is to offer the shipyards a software solution allowing them to improve the relationship management process with their real and potential customers. In collaboration with the Pisa Naval Society the work performed was mainly divided into three phases: shipyard's organizational structure analysis and processes representation regarding the management of a semi-custom naval job order, individuation of the shipyard's informative needs and study of the problematics tied to the management tool made available by Navicelli S.p.A for the companies on the Navicelli canal; translation of the needs identified as functional requirements through the development of a conceptual model of system reengineering created by utilizing the international standard UML (Unified Modeling Language). The specifications elaborated through UML will be delivered to a softwarehouse for the implementation of the modifications effectuated to the CRM.
This thesis is the result of an internship at the Navicelli S.p.A company in Pisa, aimed at developing an optimization model of a CRM (Customer Relationship Management) management system which exists in order to support the shipbuilding industry. The activity is part of the Mistral project that involves the realization of a web based and open source collaborative technological platform directed towards Recreational Boating of the North Mediterranean. The goal is to offer the shipyards a software solution allowing them to improve the relationship management process with their real and potential customers. In collaboration with the Pisa Naval Society the work performed was mainly divided into three phases: shipyard's organizational structure analysis and processes representation regarding the management of a semi-custom naval job order, individuation of the shipyard's informative needs and study of the problematics tied to the management tool made available by Navicelli S.p.A for the companies on the Navicelli canal; translation of the needs identified as functional requirements through the development of a conceptual model of system reengineering created by utilizing the international standard UML (Unified Modeling Language). The specifications elaborated through UML will be delivered to a softwarehouse for the implementation of the modifications effectuated to the CRM.
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