Tesi etd-08262014-105420 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
PEONIA, LAURA
URN
etd-08262014-105420
Titolo
"Modeling the impacts of agile SW implementation over learning and innovation in a multi-national company in the telecommunications industry"
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'ENERGIA, DEI SISTEMI, DEL TERRITORIO E DELLE COSTRUZIONI
Corso di studi
INGEGNERIA GESTIONALE
Relatori
relatore Prof. Martini, Antonella
relatore Ing. Annosi, Maria Carmela
relatore Ing. Annosi, Maria Carmela
Parole chiave
- agile
- control mechanisms
- innovation
- team learning
Data inizio appello
24/09/2014
Consultabilità
Completa
Riassunto
Questo lavoro di tesi è il risultato di uno stage di sei mesi svolto presso un centro di R&S di un leader mondiale nel settore ICT con sede centrale a Stoccolma . L’obiettivo del progetto di tesi è comprendere la relazione tra l’implementazione della metodologia agile e le performance innovative dell’organizzazione. Infatti, a seguito dell’introduzione di Agile per lo sviluppo di software avvenuta negli ultimi anni su scala mondiale, il quartier generale coinvolto nella definizione delle strategie e tecnologie a livello globale ha osservato criticità correlate al dominio dell’innovazione. In particolare, il mio progetto, nato dalla collaborazione tra l’azienda, il Royal Institute of Technology di Stoccolma e l’Università di Pisa, ha fornito ad una product development unit (PDU) svedese una valutazione estensiva ed approfondita, allo scopo di comprendere le cause scatenanti di tali criticità e individuare possibili soluzioni.
La raccolta dei dati è stata eseguita all’interno di quattro organizzazioni appartenenti alla sopraccitata PDU svedese, attraverso interviste, collezione di documenti aziendali e risultati di una survey globale interna. Tali dati sono stati analizzati con l’ausilio di appositi software per l’analisi qualitativa al fine di elaborare un modello che mostrasse le relazioni tra i concetti emersi e le conseguenti ipotesi di ricerca. Tutti i risultati ottenuti, ai diversi livelli di analisi, sono stati presentati a Stoccolma al leadership team della PDU e ai diversi sponsor coinvolti. In particolare, l’analisi ha mostrato come l’adozione della metodologia agile abbia comportato effetti negativi sull’apprendimento e sull’innovazione di prodotto.
I modelli e le ipotesi di ricerca elaborati hanno costituito una solida base per successive investigazioni. A questo proposito, nell’ultima fase del progetto è stata redatta una survey globale, con lo scopo di validare le ipotesi precedentemente formulate. Tale survey è stata testata su un campione rappresentativo per essere successivamente somministrata ai circa 1700 dipendenti, coinvolgendo tutti i livelli aziendali.
This thesis is the result of the six months internship carried out at a R&D center of an international ICT leader, having its headquarter in Stockholm. The thesis project’s objective is to deepen the relationship between the implementation of the agile methodology and the organizational innovative performances. As a matter of facts, after the adoption of the agile methods for software development on a global scale, the headquarter appointed to the formulation of strategies and technologies for all the subsidiaries observed some issues related to the innovation domain. In particular, my project, born from the cooperation between the company, the Royal Institute of Technology (Stockholm) and the University of Pisa, provided a Swedish product development unit (PDU) with an extensive and in-depth assessment with the aim of understanding the root causes of those issues and providing possible solutions. Data collection was performed within four organizations belonging to the above-mentioned Swedish PDU, through interviews and collection of organizational documents and of an internal global survey’s results. All these data were analysed with the support of specific software tools for qualitative data analysis, in order to develop a model showing the relationships among the emerged concepts and the consequent research hypotheses. All the results achieved, on different levels of analysis, were presented in Stockholm to the PDU leadership team and to all the project sponsors. In particular, the analysis showed how the adoption of the agile methodology brought negative effects over product learning and innovation.
The developed models and research hypotheses constituted a starting point for future research development. On this purpose, as the last project phase, a global survey was composed, in order to validate the previously formulated hypotheses. This survey was tested on a representative sample and then distributed to the 1700 employees, involving all the organizational levels.
La raccolta dei dati è stata eseguita all’interno di quattro organizzazioni appartenenti alla sopraccitata PDU svedese, attraverso interviste, collezione di documenti aziendali e risultati di una survey globale interna. Tali dati sono stati analizzati con l’ausilio di appositi software per l’analisi qualitativa al fine di elaborare un modello che mostrasse le relazioni tra i concetti emersi e le conseguenti ipotesi di ricerca. Tutti i risultati ottenuti, ai diversi livelli di analisi, sono stati presentati a Stoccolma al leadership team della PDU e ai diversi sponsor coinvolti. In particolare, l’analisi ha mostrato come l’adozione della metodologia agile abbia comportato effetti negativi sull’apprendimento e sull’innovazione di prodotto.
I modelli e le ipotesi di ricerca elaborati hanno costituito una solida base per successive investigazioni. A questo proposito, nell’ultima fase del progetto è stata redatta una survey globale, con lo scopo di validare le ipotesi precedentemente formulate. Tale survey è stata testata su un campione rappresentativo per essere successivamente somministrata ai circa 1700 dipendenti, coinvolgendo tutti i livelli aziendali.
This thesis is the result of the six months internship carried out at a R&D center of an international ICT leader, having its headquarter in Stockholm. The thesis project’s objective is to deepen the relationship between the implementation of the agile methodology and the organizational innovative performances. As a matter of facts, after the adoption of the agile methods for software development on a global scale, the headquarter appointed to the formulation of strategies and technologies for all the subsidiaries observed some issues related to the innovation domain. In particular, my project, born from the cooperation between the company, the Royal Institute of Technology (Stockholm) and the University of Pisa, provided a Swedish product development unit (PDU) with an extensive and in-depth assessment with the aim of understanding the root causes of those issues and providing possible solutions. Data collection was performed within four organizations belonging to the above-mentioned Swedish PDU, through interviews and collection of organizational documents and of an internal global survey’s results. All these data were analysed with the support of specific software tools for qualitative data analysis, in order to develop a model showing the relationships among the emerged concepts and the consequent research hypotheses. All the results achieved, on different levels of analysis, were presented in Stockholm to the PDU leadership team and to all the project sponsors. In particular, the analysis showed how the adoption of the agile methodology brought negative effects over product learning and innovation.
The developed models and research hypotheses constituted a starting point for future research development. On this purpose, as the last project phase, a global survey was composed, in order to validate the previously formulated hypotheses. This survey was tested on a representative sample and then distributed to the 1700 employees, involving all the organizational levels.
File
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Peonia_T...Final.pdf | 18.43 Mb |
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