Tesi etd-07012005-105932 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea vecchio ordinamento
Autore
Buono, Roberto
URN
etd-07012005-105932
Titolo
Sviluppo di un sistema di sterzo per simulatore di autoveicolo
Dipartimento
INGEGNERIA
Corso di studi
INGEGNERIA MECCANICA
Relatori
relatore Ing. Malvasi, Alessandro
relatore Prof. Frendo, Francesco
relatore Prof. Vitale, Emilio
relatore Prof. Frendo, Francesco
relatore Prof. Vitale, Emilio
Parole chiave
- simulatore di autoveicolo
- sistema di sterzo
Data inizio appello
18/07/2005
Consultabilità
Completa
Riassunto
Sommario: Il lavoro svolto riguarda l’analisi e l’adattamento di un sistema di sterzo commerciale per la sua successiva implementazione in un simulatore di veicolo. Questo simulatore sarà utilizzato per sviluppare un sistema in grado di monitorare lo stato di affaticamento di un conducente proprio attraverso l’analisi dei movimenti del volante e della coppia applicata allo stesso. Un’accurata ricerca bibliografica ha rappresentato il primo passo di questo lavoro. In particolare sono state approfondite le problematiche relative all’interfaccia dello sterzo con le altre componenti del simulatore, all’acquisizione dei segnali e al ritorno di forza al volante. Successivamente, per iniziare la messa a punto del sistema, è stato progettato e realizzato un telaio a supporto dello sterzo con il vincolo di rispettarne la reale geometria di montaggio. Il dimensionamento del telaio è stato effettuato mediante il metodo degli elementi finiti. Uno studio analitico è stato realizzato per determinare l’andamento della coppia al volante su un veicolo reale al variare della geometria della sospensione e delle forze a terra. I risultati di questo studio hanno permesso di realizzare un modello di sospensione e sterzo, con il software Simulink, in grado di essere interfacciato con un modello di veicolo funzionante in real-time. I dati geometrici che individuano la posizione dei punti caratteristici della sospensione al variare della corsa, sono stati calcolati realizzando un modello multibody ADAMS e importati nel suddetto modello Simulink. Mediante i risultati ottenuti, è stato anche dimensionato e realizzato un sistema di retroazione passiva a molle.
Abstract: The developed job concerns the analysis and the adaptation of a commercial steering system for its following implementation in a vehicle simulator. This simulator will be used for developing a system able to detecting fatigue states of a driver through the movements analysis of the steering wheel and the torque applied to the same. An accurate bibliographical search has represented the first footstep of this job. Particularly problem list have been deepened related to the interface of the steering system with the other components of the simulator, to the acquisition of the signals and the return of strength of the steering wheel. Subsequently, to begin the debugging of the system, has been projected and realized a frame to support of the steering gear with the tie to respect its real geometry of assemblage. The sizing of the frame has been effected through the F.E.M.. An analytical study has been realized to evaluate the torque to the steering wheel on a real vehicle versus the course to vary some geometry of the suspension and the tire strengths. The results of this study have allowed to realize a model of suspension and steering gear, by software Simulink, able to be interlace with a model of vehicle running in real-time mode. The geometric data that detect the position of the characteristic points of the suspension shake, has been calculated developing a multibody model ADAMS and imported in the aforesaid model Simulink. Through the gotten results, it has also been verified and realized a passive feedback by two springs.
Abstract: The developed job concerns the analysis and the adaptation of a commercial steering system for its following implementation in a vehicle simulator. This simulator will be used for developing a system able to detecting fatigue states of a driver through the movements analysis of the steering wheel and the torque applied to the same. An accurate bibliographical search has represented the first footstep of this job. Particularly problem list have been deepened related to the interface of the steering system with the other components of the simulator, to the acquisition of the signals and the return of strength of the steering wheel. Subsequently, to begin the debugging of the system, has been projected and realized a frame to support of the steering gear with the tie to respect its real geometry of assemblage. The sizing of the frame has been effected through the F.E.M.. An analytical study has been realized to evaluate the torque to the steering wheel on a real vehicle versus the course to vary some geometry of the suspension and the tire strengths. The results of this study have allowed to realize a model of suspension and steering gear, by software Simulink, able to be interlace with a model of vehicle running in real-time mode. The geometric data that detect the position of the characteristic points of the suspension shake, has been calculated developing a multibody model ADAMS and imported in the aforesaid model Simulink. Through the gotten results, it has also been verified and realized a passive feedback by two springs.
File
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Sintesi1.pdf | 441.73 Kb |
Tesicompleta.pdf | 4.51 Mb |
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