Tesi etd-06262023-150942 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
MOROTTI, MATTIA
URN
etd-06262023-150942
Titolo
La liberalizzazione del trasporto pubblico locale toscano
Dipartimento
ECONOMIA E MANAGEMENT
Corso di studi
STRATEGIA, MANAGEMENT E CONTROLLO
Relatori
relatore Prof. Milazzo, Pietro
Parole chiave
- bacino unico
- gara
- liberalizzazione
- trasporto pubblico locale
Data inizio appello
17/07/2023
Consultabilità
Tesi non consultabile
Riassunto
L’elaborato ha la finalità di analizzare l’evoluzione del trasporto pubblico locale toscano su gomma sia sotto il profilo normativo sia sotto il profilo gestionale. Sono state analizzate le varie modalità di affidamento del servizio che si sono succedute nel tempo e sono stati analizzati i risultati economici e i livelli qualitativi del servizio conseguiti da i vari gestori che hanno erogato il servizio nel territorio regionale prima della riforma regionale n.65 del 2010, legge che ha cercato di rendere il trasporto pubblico locale più efficiente e funzionale. Nella seconda parte dell’elaborato, è stata focalizzata l’attenzione sulla gara regionale per l’affidamento del servizio del lotto unico. Sono state evidenziate alcune delle criticità del bando di gara che hanno innescato un lungo contenzioso giudiziario, ritardando molto l’aggiudicazione definitiva del servizio ad Autolinee Toscane. Per finire, si è cercato di trarre un bilancio del primo anno di gestione del nuovo gestore, andando ad evidenziare le incertezze e le prospettive del servizio di trasporto pubblico locale toscano anche in previsione delle imminenti gare per l’affidamento del servizio nei lotti “deboli”.
The project aims to analyse the evolution of local Tuscan public road transport both from a regulatory and managerial point of view. The various modalities of entrustment of the service that have succeeded in the time are analyzed and are analyzed the economic results and the qualitative levels of the service achieved from the various managers who have supplied the service in the regional territory before the reform regional n.65 of 2010, law that sought to make local public transport more efficient and functional. In the second part of the report, attention was focused on the regional tender for the service of the single lot. Some of the criticalities of the ban of contest are evidenced that have triggered a long judicial litigation, delaying very the award of the service to Autolinee Toscane. To finish, it has been tried to draw a budget of the first year of management of the new manager, going to evidence the uncertainties and the perspectives of the Tuscan local public transport service also in anticipation of the upcoming tenders for the award of the service for the lots "weak".
The project aims to analyse the evolution of local Tuscan public road transport both from a regulatory and managerial point of view. The various modalities of entrustment of the service that have succeeded in the time are analyzed and are analyzed the economic results and the qualitative levels of the service achieved from the various managers who have supplied the service in the regional territory before the reform regional n.65 of 2010, law that sought to make local public transport more efficient and functional. In the second part of the report, attention was focused on the regional tender for the service of the single lot. Some of the criticalities of the ban of contest are evidenced that have triggered a long judicial litigation, delaying very the award of the service to Autolinee Toscane. To finish, it has been tried to draw a budget of the first year of management of the new manager, going to evidence the uncertainties and the perspectives of the Tuscan local public transport service also in anticipation of the upcoming tenders for the award of the service for the lots "weak".
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |