Tesi etd-05192021-093719 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea specialistica LC5
Autore
BATTAGLIA, ALESSANDRO
URN
etd-05192021-093719
Titolo
Mobilita multimodale nell'area vasta: una proposta di progetto per Livorno
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'ENERGIA, DEI SISTEMI, DEL TERRITORIO E DELLE COSTRUZIONI
Corso di studi
INGEGNERIA EDILE - ARCHITETTURA
Relatori
relatore Prof. Bevilacqua, Marco Giorgio
relatore Prof.ssa Santini, Luisa
relatore Arch. Re, Salvatore
relatore Prof.ssa Santini, Luisa
relatore Arch. Re, Salvatore
Parole chiave
- area vasta
- area vasta costiera
- ferrovia
- hub
- hub mobilità
- Livorno
- Lucca
- metropolitana
- mobilità
- Pisa
- progetto
- riuso
- stazioni
- trasporto
- treno
Data inizio appello
18/06/2021
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
18/06/2091
Riassunto
Livorno, terza città della Toscana, snodo del Mediterraneo, insieme a Lucca e Pisa forma il nucleo principale della costa, baricentro che controbilancia quello fiorentino. Tre realtà economicamente importanti, distaccate dalla centralità di Firenze. Principia da qua il mio studio. La tesi partendo dall’analisi generale dei collegamenti di area vasta costiera, mira a trovare un diverso modo di muovere le persone, che siano pendolari o turisti, diminuendo l’uso del mezzo a motore privato in favore della mobilità pubblica, veloce ed elettrica, tutto questo analizzando il nodo di Livorno. Con il suo porto la città labronica è infatti meta dei crocieristi e passeggeri dei traghetti per le grandi isole, ma essendo molto popolosa è anche origine e destinazione per tantissimi pendolari che si spostano nell’area vasta costiera, muovendosi verso Pisa con il suo aeroporto, l’Università, per turismo, e verso Lucca con la sua città fortificata e il più grande distretto cartario d’Europa. L’analisi progettuale, partendo dalla linea ferroviaria che unisce le tre città, ha approfondito le potenzialità del nodo Livornese, interessando tutte le stazioni e le linee, sia attive che dismesse nell’ottica di recupero e valorizzazione delle risorse esistenti creando nuovi collegamenti di mobilità urbana ed extraurbana su ferro, ed estendendoli a tutto il territorio comunale. Tutto questo aumentando i livelli di servizio mediante nodi intermodali di varia dimensione localizzati in ogni stazione.
[ENGLISH]
Leghorn, the third largest city in Tuscany, a hub of the Mediterranean, together with Lucca and Pisa forms the main nucleus of the coast, a center of gravity that counterbalances the Florentine one. Three economically important realities detached from the centrality of Florence. My studio starts from here. The thesis, starting from the general analysis of the connections of the vast coastal area, aims to find a different way to move people, whether they are commuters or tourists, reducing the use of private motor vehicles in favor of public, fast and electric mobility, all this by analyzing the Leghorn node. In fact, with its port, the city is a destination for cruise passengers and passengers on ferries to the large islands, but being very populous it is also the origin and destination for many commuters who move to the vast coastal area, moving towards Pisa with its airport the University, for tourism, and Lucca with its fortified city and the largest paper district in Europe. The design analysis, starting from the railway line that unites the three cities, investigated the potential of the Leghorn node, involving all the stations and lines, both active and decommissioned, with a view to recovering and enhancing existing resources by creating new mobility connections. urban and suburban railways, and extending them to the entire municipal area. All this by increasing the levels of service through intermodal nodes of various sizes located in each station.
[ENGLISH]
Leghorn, the third largest city in Tuscany, a hub of the Mediterranean, together with Lucca and Pisa forms the main nucleus of the coast, a center of gravity that counterbalances the Florentine one. Three economically important realities detached from the centrality of Florence. My studio starts from here. The thesis, starting from the general analysis of the connections of the vast coastal area, aims to find a different way to move people, whether they are commuters or tourists, reducing the use of private motor vehicles in favor of public, fast and electric mobility, all this by analyzing the Leghorn node. In fact, with its port, the city is a destination for cruise passengers and passengers on ferries to the large islands, but being very populous it is also the origin and destination for many commuters who move to the vast coastal area, moving towards Pisa with its airport the University, for tourism, and Lucca with its fortified city and the largest paper district in Europe. The design analysis, starting from the railway line that unites the three cities, investigated the potential of the Leghorn node, involving all the stations and lines, both active and decommissioned, with a view to recovering and enhancing existing resources by creating new mobility connections. urban and suburban railways, and extending them to the entire municipal area. All this by increasing the levels of service through intermodal nodes of various sizes located in each station.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
La tesi non è consultabile. |