Tesi etd-04142020-193312 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
MICCICHE', PIER FRANCESCO
URN
etd-04142020-193312
Titolo
Espressività ed emozione: percorsi nella filosofia contemporanea della musica
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
FILOSOFIA E FORME DEL SAPERE
Relatori
relatore Prof. Perfetti, Stefano
Parole chiave
- analytic aesthetics
- aspettative
- Daniel Levitin
- emotions
- emozioni
- emozioni negative
- espressione
- espressività
- estetica analitica
- expectation
- expression
- expressiveness
- music
- musica
- negative emotions
- Peter Kivy
Data inizio appello
27/04/2020
Consultabilità
Tesi non consultabile
Riassunto
La tesi affronta la discussione sul rapporto tra musica ed emozioni nella filosofia estetica analitica dagli anni ’80 ad oggi. In particolare, viene indagata la natura delle emozioni musicali e la definizione di espressività musicale. Il primo capitolo ripercorre brevemente la precedente storia del dibattito, e offre alcune delle risposte neuromusicologiche al problema delle emozioni musicali. Il secondo e il terzo capitolo riassumono rispettivamente le più importanti posizioni formulate da fronte cognitivista ed emotivista. Sono inoltre affrontati il ruolo dell’aspettativa nell’insorgenza del piacere musicale e il problema delle emozioni negative in musica.
This thesis concerns the discussion about the relation between music and emotions in the analytic aesthetics from the 80s until today. In particular, it has enquired the nature of musical emotions and the definition of musical expressiveness. The first chapter briefly traces the previous history of the debate, and exposes some of the neuromusicological responses to the issue of musical emotions. The second and the third chapters summarize respectively the most important positions expressed by the advocates of cognitivism and by those who sustain the arousal theory. This work also deals with the role of expectation in the stimulation of musical pleasure and with the question of negative emotions in music.
This thesis concerns the discussion about the relation between music and emotions in the analytic aesthetics from the 80s until today. In particular, it has enquired the nature of musical emotions and the definition of musical expressiveness. The first chapter briefly traces the previous history of the debate, and exposes some of the neuromusicological responses to the issue of musical emotions. The second and the third chapters summarize respectively the most important positions expressed by the advocates of cognitivism and by those who sustain the arousal theory. This work also deals with the role of expectation in the stimulation of musical pleasure and with the question of negative emotions in music.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |