Tesi etd-03312021-182800 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
LOI, FRANCESCA
URN
etd-03312021-182800
Titolo
Exponential Organization Design nel settore della Formazione: il caso Beam me up S.r.l.
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'ENERGIA, DEI SISTEMI, DEL TERRITORIO E DELLE COSTRUZIONI
Corso di studi
INGEGNERIA GESTIONALE
Relatori
relatore Fantoni, Gualtiero
Parole chiave
- business
- design
- digital
- digitale
- e-learning
- education
- esponenziale
- ExO
- exponential
- format
- formazione
- model
- modello
- organization
- organizzazione
- progettazione
- scalabilità
- scalability
- startup
- training
Data inizio appello
28/04/2021
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
28/04/2091
Riassunto
Questo lavoro di tesi presenta l’obiettivo di progettare un nuovo modello di business da applicare alla neonata startup Beam me up S.r.l nel settore della formazione professionale, prendendo ispirazione dalle Exponential Organization descritte da Salim Ismail: esso deve consentire la scalabilità dei servizi formativi. A tal fine, i format dei contenuti devono essere riprogettati per divenire fruibili tramite piattaforma e-learning. La fase progettuale è seguita da sperimentazioni in cui, grazie ad un software di authoring, i contenuti del Master Industry 4.0 Design sono trasformati e caricati sulla piattaforma Moodle dell’Università di Pisa, allo scopo di ricevere una prima risposta del mercato relativa ai format e al modello. In tal modo si raccolgono feedback e dati su cui impostare modifiche atte a definire uno stato ottimale, valutando le tempistiche di trasformazione dei contenuti e definendo, inoltre, una classificazione delle tipologie di lezione e una plausibile struttura del modulo di base di contenuti per la piattaforma. Infine, per tenere fede all’obiettivo chiave di scalabilità, il modello viene proiettato negli anni futuri, allo scopo di identificarne i limiti e relative soluzioni che consentano di crescere esponenzialmente nel tempo.
English version:
This thesis work presents the goal of designing a new business model to be applied to the newborn startup Beam me up S.r.l in the vocational training sector, taking inspiration from the Exponential Organizations described by Salim Ismail: it must allow the scalability of training services. To this end, the content formats must be redesigned to become usable through the e-learning platform. The design phase is followed by experiments in which, thanks to an authoring software, the contents of the Industry 4.0 Design Master are transformed and uploaded to the Moodle platform of the University of Pisa, in order to receive a first response from the market regarding the formats and to the model. In this way, feedback and data are collected in order to set changes aimed at defining an optimal state, evaluating the timing of content transformation and also defining a classification of the types of lessons and a plausible structure of the basic content module for the platform. Finally, to keep faith with the key scalability objective, the model is projected into future years, in order to identify its limits and related solutions that allow it to grow exponentially over time.
English version:
This thesis work presents the goal of designing a new business model to be applied to the newborn startup Beam me up S.r.l in the vocational training sector, taking inspiration from the Exponential Organizations described by Salim Ismail: it must allow the scalability of training services. To this end, the content formats must be redesigned to become usable through the e-learning platform. The design phase is followed by experiments in which, thanks to an authoring software, the contents of the Industry 4.0 Design Master are transformed and uploaded to the Moodle platform of the University of Pisa, in order to receive a first response from the market regarding the formats and to the model. In this way, feedback and data are collected in order to set changes aimed at defining an optimal state, evaluating the timing of content transformation and also defining a classification of the types of lessons and a plausible structure of the basic content module for the platform. Finally, to keep faith with the key scalability objective, the model is projected into future years, in order to identify its limits and related solutions that allow it to grow exponentially over time.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |