Tesi etd-03192024-134606 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
PACE, ALESSANDRO
URN
etd-03192024-134606
Titolo
Un viaggio tra le varie tipologie di statue di Amenhotep II
Dipartimento
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Corso di studi
ORIENTALISTICA: EGITTO, VICINO E MEDIO ORIENTE
Relatori
relatore Miniaci, Gianluca
Parole chiave
- Statuaria di Amenhotep II
- Statuary of Amenhotep II
Data inizio appello
05/04/2024
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
05/04/2094
Riassunto
Il presente elaborato verte sulla figura del faraone della XVIII dinastia Amenhotep II. Attraverso una ricerca bibliografica, è stata ricostruita la sua vita dalle campagne militari, alle sue opere edilizie più importanti fino ad arrivare ad un'analisi accurata della sua tomba. L'argomento cardine dell'elaborato è l'analisi stilistica del suo corpus statuario, focalizzandomi inizialmente ad evidenziare le sue principali novità stilistiche rispetto ai faraoni che lo precedettero. Successivamente ho tentato di ricostruire cronologicamente il corpus statuario di Amenhotep II, servendomi della classificazione tipologica eseguita da Hourig Sourouzian, unica classificazione attendibile ad oggi sulla scultura del sovrano. Nelle conclusioni ho analizzato la possibile relazione tra la scultura di Amenhotep II e i faraoni della XIX dinastia, osservando dei casi di usurpazione da parte del faraone Ramesse II ai danni di Amenhotep II, ipotizzando che, se l'usurpazione può intendere un fenomeno di ammirazione stilistica di un sovrano verso chi lo precedette, dunque possiamo pensare che i faraoni dell'Antico Egitto furono i precursori di un fenomeno che divenne costante nell’ambito artistico, ovvero l’influenza di una corrente artistica passata in epoche successive.
This paper deals with the figure of the pharaoh of the 18th dynasty Amenhotep II. Through a bibliographical research, his life has been reconstructed from military campaigns, to his most important building works up to an accurate analysis of his tomb. The main topic of the work is the stylistic analysis of his statuary corpus, focusing initially on highlighting his main stylistic novelties compared to the pharaohs who preceded him. Subsequently I tried to reconstruct chronologically the corpus statuary of Amenhotep II, using the typological classification performed by Hourig Sourouzian, the only reliable classification to date on the sculpture of the sovereign. In the conclusions I analyzed the possible relationship between the sculpture of Amenhotep II and the pharaohs of the nineteenth dynasty, observing cases of usurpation by the pharaoh Ramesses II against Amenhotep II, assuming that, if usurpation can mean a phenomenon of stylistic admiration of a ruler towards those who preceded him, then we can think that the pharaohs of Ancient Egypt were the precursors of a phenomenon that became constant in the artistic field, or the influence of an artistic current passed in later eras.
This paper deals with the figure of the pharaoh of the 18th dynasty Amenhotep II. Through a bibliographical research, his life has been reconstructed from military campaigns, to his most important building works up to an accurate analysis of his tomb. The main topic of the work is the stylistic analysis of his statuary corpus, focusing initially on highlighting his main stylistic novelties compared to the pharaohs who preceded him. Subsequently I tried to reconstruct chronologically the corpus statuary of Amenhotep II, using the typological classification performed by Hourig Sourouzian, the only reliable classification to date on the sculpture of the sovereign. In the conclusions I analyzed the possible relationship between the sculpture of Amenhotep II and the pharaohs of the nineteenth dynasty, observing cases of usurpation by the pharaoh Ramesses II against Amenhotep II, assuming that, if usurpation can mean a phenomenon of stylistic admiration of a ruler towards those who preceded him, then we can think that the pharaohs of Ancient Egypt were the precursors of a phenomenon that became constant in the artistic field, or the influence of an artistic current passed in later eras.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
La tesi non è consultabile. |