logo SBA

ETD

Digital archive of theses discussed at the University of Pisa

 

Thesis etd-03182022-002012


Thesis type
Tesi di laurea magistrale LM5
Author
CAPJA, JULIKA
URN
etd-03182022-002012
Thesis title
Panoramica sui trattamenti topici dei tumori della pelle non melanoma
Department
FARMACIA
Course of study
FARMACIA
Supervisors
relatore Digiacomo, Maria
Keywords
  • Nida
  • Endi
  • Meghi
Graduation session start date
06/04/2022
Availability
Full
Summary

I tumori della pelle rappresentano la forma più comune di neoplasia nel mondo. In particolare, il carcinoma della pelle non-melanoma, la cui caratteristica è quella di andare a colpire i cheratinociti, è un tumore sempre più diffuso. In base al tipo di cellule coinvolte è possibile distinguere il carcinoma delle cellule basali che è in genere benigno e il carcinoma delle cellule squamose che è meno diffuso ma più aggressivo. I cheratinociti possono anche andare incontro a forme precancerose come la cheratosi attinica, una lesione displasica della pelle ormai sempre più diffusa. Spesso è asintomatica, ma se non trattata, o comunque non mantenuta sotto controllo, può peggiorare ed evolversi in carcinoma della pelle non-melanoma, soprattutto carcinoma delle cellule squamose.
In questa tesi di laurea sono stati analizzati i principali trattamenti topici per i tumori della pelle non melanoma. Nello specifico sono stati presi in considerazione i farmaci attualmente utilizzati in terapia ed i trattamenti topici emergenti, riportando per ognuno gli studi clinici recenti.


Skin cancers are the most common form of cancer in the world. In particular, non-melanoma skin cancer, whose characteristic is that of affecting the keratinocytes, is an increasingly widespread tumor. Based on the type of cells involved, it is possible to distinguish between basal cell carcinoma which is generally benign and squamous cell carcinoma which is less widespread but more aggressive. Keratinocytes can also undergo precancerous forms such as actinic keratosis, a dysplastic lesion of the skin that is now increasingly widespread. It is often asymptomatic, but if left untreated, or otherwise kept under control, it can worsen and develop into non-melanoma skin cancer, especially squamous cell carcinoma.
In this thesis, the main topical treatments for non-melanoma skin cancers have been analysed. Specifically, the drugs currently used in therapy and the emerging topical treatments were taken into consideration, reporting recent clinical studies for each.
File