Thesis etd-02152007-190552 |
Link copiato negli appunti
Thesis type
Tesi di laurea vecchio ordinamento
Author
Testa, Alessandro
email address
testales@hotmail.com
URN
etd-02152007-190552
Thesis title
Procedure per l’analisi elastocinematica di sospensioni a ponte torcente
Department
INGEGNERIA
Course of study
INGEGNERIA MECCANICA
Supervisors
Relatore Prof. Bertini, Leonardo
Relatore Prof. Frendo, Francesco
Relatore Prof. Beghini, Marco
Relatore Prof. Frendo, Francesco
Relatore Prof. Beghini, Marco
Keywords
- angolo di convergenza
- asse di istantanea rotazione
- sospensione
- angolo di camber
- ponte torcente
Graduation session start date
06/03/2007
Availability
Partial
Release date
06/03/2047
Summary
Sommario: Scopo della tesi è un’analisi dei fattori che determinano variazioni di assetto delle ruote per una sospensione a “ponte torcente” quando la cassa del veicolo è soggetta a un moto di rollio puro. A tale scopo è stato pertanto sviluppato, sotto opportune ipotesi semplificative, un modello analitico per descrivere il comportamento elastocinematico di questo tipo di sospensione. Tale modello che, riproduce una geometria mediamente complessa e prevede varie tipologie di traversa, consente di ricavare analiticamente la posizione dell’asse di istantanea rotazione dei bracci longitudinali e le variazioni degli angoli di camber, di convergenza e di spin. Lo stesso modello è stato inoltre implementato in un programma Matlab per la valutazione numerica di tutte le grandezze in gioco. Il confronto dei risultati forniti da quest’ultimo si sono dimostrati essere in buon accordo con i dati ricavati da simulazioni FEM appositamente condotte, dimostrando la validità della schematizzazione effettuata.
Abstract: The aim of this work is the study of the main parameters affecting the variations of wheels characteristic angles for a crank axle suspension when the body rolls. To this aim, under some simplifying assumptions, an analytical model has been developed, in order to describe the elastokinematic behaviour of this suspension architecture. This model, that has a complex geometry and can treat different torsion bar sections, permits to calculate analytically the istantaneous rotation axes of the longitudinal arms and the variation of camber, toe-in and spin angles. The same model has been also implemented in a Matlab program to evaluate numerically all the variables. The results given by analytical model are in good agreement with those obtained by FEM analyses, proving the validity of the model.
Abstract: The aim of this work is the study of the main parameters affecting the variations of wheels characteristic angles for a crank axle suspension when the body rolls. To this aim, under some simplifying assumptions, an analytical model has been developed, in order to describe the elastokinematic behaviour of this suspension architecture. This model, that has a complex geometry and can treat different torsion bar sections, permits to calculate analytically the istantaneous rotation axes of the longitudinal arms and the variation of camber, toe-in and spin angles. The same model has been also implemented in a Matlab program to evaluate numerically all the variables. The results given by analytical model are in good agreement with those obtained by FEM analyses, proving the validity of the model.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Abstract.pdf | 39.03 Kb |
Frontespizio.pdf | 34.37 Kb |
2 file non consultabili su richiesta dell’autore. |