Tesi etd-02082024-143152 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
GRAZIOTTI, MARCO
URN
etd-02082024-143152
Titolo
IA generativa e apprendimento interattivo: Indagine sull'utilizzo di ChatGPT da parte degli studenti universitari.
Dipartimento
ECONOMIA E MANAGEMENT
Corso di studi
MARKETING E RICERCHE DI MERCATO
Relatori
relatore Prof. Masserini, Lucio
Parole chiave
- academic setting
- apprendimento interattivo
- ChatGPT
- contesto universitario
- emerging technologies
- generative AI
- IA generativa
- indagine quantitativa
- interactive learning
- quantitative survey
- tecnologie emergenti
- UTAUT
Data inizio appello
26/02/2024
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
26/02/2094
Riassunto
I recenti sviluppi nel campo delle intelligenze artificiali hanno visto la nascita di una nuova categoria di sistemi, le Intelligenze Artificiali generative, in grado di scrivere, imparare, risolvere problemi, generare immagini, audio e video, il tutto in modo semplice e alla portata di chiunque. Gli obiettivi del nostro studio sono quelli di fornire una panoramica complessiva di queste nuove tecnologie, e di investigare i fattori che determinano il grado di accettazione e di utilizzo di ChatGPT negli studenti universitari. ChatGPT è stato uno dei primi sistemi di IA generativa a ottenere un notevole successo commerciale. È in grado di elaborare input testuali e fornire risposte contestualizzate, anche di fronte a richieste molto complesse. L'indagine si sviluppa attorno alla Teoria unificata dell’accettazione e uso della tecnologia (UTAUT). I costrutti presentati nel modello UTAUT sono stati selezionati come possibili fattori che guidano il comportamento d'uso degli studenti. Il modello è stato poi esteso e riadattato con dei costrutti di nostra aggiunta. L’indagine ha coinvolto 355 studenti universitari appartenenti ad aree disciplinari diverse. Per l'analisi dei fattori di accettazione e utilizzo è stato utilizzato il metodo dei minimi quadrati parziali per la modellazione delle equazioni strutturali (PLS-SEM). I driver principali individuati tramite l'analisi risultano essere: l'utilità che gli studenti attribuiscono a questo strumento (Aspettativa di Performance), l'influenza proveniente da amici e colleghi (Influenza Sociale) e il loro grado di apertura verso nuove tecnologie (Innovatività Personale). La già esistente disponibilità di dispositivi e conoscenze necessari per l'utilizzo di ChatGPT (Condizioni facilitanti) ne riduce ulteriormente le barriere per l'utilizzo.
Recent developments in the field of artificial intelligence have seen the emergence of a new category of systems, Generative Artificial Intelligences (GenAI), which can write, learn, solve problems, generate images, audio, and video, all in a way that is simple and within the reach of anyone. The objectives of our study are to provide a comprehensive overview of these new technologies, and to investigate the factors that determine the degree of acceptance and use of ChatGPT in university students. ChatGPT was one of the first generative AI systems to achieve significant commercial success. It can process textual input and provide contextualized responses, even when facing very complex requests. Our research is built around the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). The constructs presented in UTAUT were selected as possible factors driving students' usage behavior. The model was then extended and readjusted with constructs of our own addition. The survey involved 355 university students from different subject areas. Partial least squares method of structural equation modeling (PLS-SEM) was used to investigate the drivers of acceptance and use. The main drivers identified through the analysis were found to be: the usefulness students attribute to the tool (Performance Expectancy), the influence from friends and colleagues (Social Influence) and their degree of openness to new technologies (Personal Innovativeness). The already existing availability of devices and knowledge needed to use ChatGPT (Facilitating Conditions) further reduces the barriers to its use.
Recent developments in the field of artificial intelligence have seen the emergence of a new category of systems, Generative Artificial Intelligences (GenAI), which can write, learn, solve problems, generate images, audio, and video, all in a way that is simple and within the reach of anyone. The objectives of our study are to provide a comprehensive overview of these new technologies, and to investigate the factors that determine the degree of acceptance and use of ChatGPT in university students. ChatGPT was one of the first generative AI systems to achieve significant commercial success. It can process textual input and provide contextualized responses, even when facing very complex requests. Our research is built around the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). The constructs presented in UTAUT were selected as possible factors driving students' usage behavior. The model was then extended and readjusted with constructs of our own addition. The survey involved 355 university students from different subject areas. Partial least squares method of structural equation modeling (PLS-SEM) was used to investigate the drivers of acceptance and use. The main drivers identified through the analysis were found to be: the usefulness students attribute to the tool (Performance Expectancy), the influence from friends and colleagues (Social Influence) and their degree of openness to new technologies (Personal Innovativeness). The already existing availability of devices and knowledge needed to use ChatGPT (Facilitating Conditions) further reduces the barriers to its use.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Tesi non consultabile. |