Thesis etd-01272020-145434 |
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Thesis type
Tesi di laurea magistrale
Author
BARTALI, LORENZO
email address
l.bartali2@studenti.unipi.it, lorenzobartali@outlook.it
URN
etd-01272020-145434
Thesis title
Analysis of different driving styles of a F1 car via minimum-time lap trajectory optimization
Department
INGEGNERIA CIVILE E INDUSTRIALE
Course of study
INGEGNERIA DEI VEICOLI
Supervisors
relatore Prof. Gabiccini, Marco
relatore Prof. Guiggiani, Massimo
relatore Prof. Guiggiani, Massimo
Keywords
- controllo ottimo
- dinamica del veicolo
- driving style
- minimo tempo
- minimum time
- optimal controls
- ottimizzazione
- stile di guida
- traiettoria. optimization
- trajectory.
- vehicle dynamics
Graduation session start date
18/02/2020
Availability
Withheld
Release date
18/02/2090
Summary
Il lavoro di tesi riguarda l'individuazione di una correlazione tra stile di guida del pilota e caratteristiche di sottosterzo/sovrasterzo. In particolare, è stato sviluppato un ottimizzatore di traiettoria il quale fornisce i controlli ottimi che un pilota ideale deve effettuare sul veicolo per minimizzare il tempo su un giro di pista. Modificando alcuni dati del set-up del veicolo e stato quindi analizzato come variavano questi controlli ottimi e il sottosterzo del veicolo.
This thesis concerns the correlation between the driving style of the driver and the understeer or oversteer characteristics of the vehicle. In particular, it has been developed a trajectory optimizer which gives as output, the optimal controls that an ideal driver should apply in order to minimize the lap time on a specific track. Than modifying some parameters of the vehicle set-up it has been analyzed how these optimal controls and the understeer characteristic of the vehicle, change.
This thesis concerns the correlation between the driving style of the driver and the understeer or oversteer characteristics of the vehicle. In particular, it has been developed a trajectory optimizer which gives as output, the optimal controls that an ideal driver should apply in order to minimize the lap time on a specific track. Than modifying some parameters of the vehicle set-up it has been analyzed how these optimal controls and the understeer characteristic of the vehicle, change.
File
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