Tesi etd-01212016-093146 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
SCHIANO, MATTIA
URN
etd-01212016-093146
Titolo
Shark-fin antenna: antenna multi-banda per applicazioni automotive nelle bande LTE, GSM e UMTS
Dipartimento
INGEGNERIA DELL'INFORMAZIONE
Corso di studi
INGEGNERIA DELLE TELECOMUNICAZIONI
Relatori
relatore Prof. Nepa, Paolo
relatore Ing. Toniolo, Enrico
correlatore Prof. Manara, Giuliano
relatore Ing. Toniolo, Enrico
correlatore Prof. Manara, Giuliano
Parole chiave
- antenna
- automotive
- LTE
- soluzioni circuitali
- soluzioni elettromagnetiche
- telefono
Data inizio appello
25/02/2016
Consultabilità
Completa
Riassunto
Questa Tesi ha come obiettivo quello di studiare possibili configurazioni di antenne a pinna che possano entrare in un case di dimensioni pari a L×H ×W = 30×50×5 mm^3 circa. Tali antenne devono inoltre soddisfare le specifiche per l’automotive, in particolar modo quelle relative al return loss, ovvero devono avere un S11 inferiore ai -10 dB nelle bande LTE, GSM e UMTS. Dopo aver analizzato lo stato dell’arte relativo a queste antenne, il metodo seguito è stato quello di ricreare l’effetto del tetto di un’automobile con un piano metallico, per poi svilupparvi al di sopra di esso le varie geometrie proposte: questo perchè un piano metallico sottostante l’antenna ne altera le prestazioni. Dopo di ciò si è seguita una procedura di tipo Trial & Error per l’ottimizzazione delle geometrie proposte in termini di spazio e di return loss. Nella seguente Tesi sono state quindi proposte due possibili antenne, una su PCB e l’altra a lamierino tridimensionale. Lo spazio limitato non consente di ottenere ottime prestazioni per tutte le bande d’interesse: talvolta la migliore soluzione ottenuta è stata l’antenna a lamierino accompagnata da una rete di adattamento che ne migliora le prestazioni in termini di return loss.
This Thesis aims to study the possible configurations of shark-fin antennas that can enter into a size houses equal to L × H × W = 30 × 50 × 5 mm ^ 3 about. These antennas must also meet the specifications for the automotive, in particular those relating to the return loss, therefore must have an S11 less than -10 dB in LTE, GSM and UMTS bands. After analyzing the state of art related to these antennas, the method followed was to recreate the effect of the car roof with a metal plane, and then to develop the geometries above it: this is because a metal plane below the antenna alters performance. After that it was followed by a Trial & Error type procedure for the optimization of the geometry proposed in terms of space and return loss. In the Thesis we have been then proposed two possible antennas, on a PCB and the other to the three-dimensional lamination. The limited space does not allow to obtain very good performance for all bands of interest: the best solution obtained was the three-dimensional lamination antenna accompanied by a matching network that improves its performance in terms of return loss.
This Thesis aims to study the possible configurations of shark-fin antennas that can enter into a size houses equal to L × H × W = 30 × 50 × 5 mm ^ 3 about. These antennas must also meet the specifications for the automotive, in particular those relating to the return loss, therefore must have an S11 less than -10 dB in LTE, GSM and UMTS bands. After analyzing the state of art related to these antennas, the method followed was to recreate the effect of the car roof with a metal plane, and then to develop the geometries above it: this is because a metal plane below the antenna alters performance. After that it was followed by a Trial & Error type procedure for the optimization of the geometry proposed in terms of space and return loss. In the Thesis we have been then proposed two possible antennas, on a PCB and the other to the three-dimensional lamination. The limited space does not allow to obtain very good performance for all bands of interest: the best solution obtained was the three-dimensional lamination antenna accompanied by a matching network that improves its performance in terms of return loss.
File
Nome file | Dimensione |
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Tesi_UNIPI.pdf | 38.75 Mb |
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