Tesi etd-01172023-143806 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
FIORE, MATTEO
URN
etd-01172023-143806
Titolo
La produzione giovanile di Friedrich Dürrenmatt: radici religiose della drammaturgia del caso
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
LINGUISTICA E TRADUZIONE
Relatori
relatore Grazzini, Serena
Parole chiave
- absurd
- accident
- assurdo
- caso
- colpa
- determinism
- determinismo
- faith
- fede
- grace
- grazia
- grotesque
- grottesco
- peccato
- religione
- sin
- teatro / guilt
- theatre
Data inizio appello
02/02/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
02/02/2093
Riassunto
La dissertazione analizza le opere giovanili meno note di Dürrenmatt nel tentativo di dimostrare che è la religione cristiana - o per meglio dire il rapporto conflittuale con essa - il vero punto di partenza della produzione artistica dell'autore, troppo spesso liquidato come un anarchico controcorrente a causa della rilevanza che egli conferisce al Caso (Zufall) nelle sue opere più celebri. È infatti proprio all'interno della "drammaturgia del caso", come si vedrà nel capitolo conclusivo, che si possono ancora rintracciare elementi costituenti di questo primissimo periodo, compiutosi all'insegna di dubbi e angosce nei confronti del trascendente.
The dissertation explores Dürrenmatt's least known early works in the attempt of showing that it is the Christian religion - or rather the conflicting relationship with it - that is the real starting point of the artistic production of the author, who was too often dismissed as a countercurrent anarchist because of the prominence he gives to the random chance, the coincidence (Zufall) in his most famous works. Indeed, it is precisely within the "dramaturgy of chance," as will be seen in the concluding chapter, that we can still find constituent elements of this very early period, accomplished under the banner of doubts and anxieties about the transcendent.
The dissertation explores Dürrenmatt's least known early works in the attempt of showing that it is the Christian religion - or rather the conflicting relationship with it - that is the real starting point of the artistic production of the author, who was too often dismissed as a countercurrent anarchist because of the prominence he gives to the random chance, the coincidence (Zufall) in his most famous works. Indeed, it is precisely within the "dramaturgy of chance," as will be seen in the concluding chapter, that we can still find constituent elements of this very early period, accomplished under the banner of doubts and anxieties about the transcendent.
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