Tesi etd-01092022-100114 |
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Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
GIULIODORI, GIOVANNI
URN
etd-01092022-100114
Titolo
Studio ed implementazione di un prototipo immersivo per la fruizione virtuale della letteratura: La Selva Oscura di Dante
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
INFORMATICA UMANISTICA
Relatori
relatore Prof. Carrozzino, Marcello
correlatore Ing. Tecchia, Franco
correlatore Ing. Tecchia, Franco
Parole chiave
- Ambienti virtuali
- Immersive literature
- Letteratura immersiva
- Letteratura virtuale
- Unreal Engine 4
- Virtual literature
- Virtual reality
Data inizio appello
31/01/2022
Consultabilità
Tesi non consultabile
Riassunto
Il progetto vuole presentarsi come il prototipo per lo sviluppo di una letteratura immersiva; quindi, non un semplice software che ruota attorno a contenuti letterari, ma qualcosa di più insito al senso stesso della materia umanistica; qualcosa che ne rispetti i momenti, le prassi, le definizioni ed i ritmi che autori e critici, nel corso di secoli, hanno elaborato. Lo scopo finale è quello di dare un nuovo respiro ad argomenti tanto necessari per la crescita degli individui e delle società, quali sono quelli della letteratura, consentendo ad essi di accedere ai nuovi canali comunicativi che formano la complessa trama della virtualità; ma non agendo attraverso una rimediazione della materia, bensì applicando ad essa un ripensamento strutturale che possa farla adattare meglio alle necessità educative ed antropologiche delle nuove generazioni. Con questi presupposti si è andati a creare un’esperienza immersiva che intende simulare il più possibile l’azione della “lettura di un testo scritto”, ma lo fa attraverso il linguaggio elettronico e multimediale delle tecnologie VR.
The project wants to present itself as a prototype for the development of an immersive literature; therefore, not a simple software that revolves around literary contents, but something more inherent to the very meaning of the humanistic material; something that respects the moments, the practices, the definitions and the rhythms that authors and critics have developed over the centuries. The final aim is to give a new breath to topics so necessary for the growth of individuals and societies, such as those of literature, thus allowing them to access the new communication channels that form the complex web of virtuality; but not by acting through a remediation of the material, but by applying a structural rethinking to it that can make it better adapt to the educational and anthropological needs of the new generations. With these assumptions, an immersive experience has been created that intends to simulate as much as possible the action of "reading a written text", but does so through the electronic and multimedia language of VR technologies.
The project wants to present itself as a prototype for the development of an immersive literature; therefore, not a simple software that revolves around literary contents, but something more inherent to the very meaning of the humanistic material; something that respects the moments, the practices, the definitions and the rhythms that authors and critics have developed over the centuries. The final aim is to give a new breath to topics so necessary for the growth of individuals and societies, such as those of literature, thus allowing them to access the new communication channels that form the complex web of virtuality; but not by acting through a remediation of the material, but by applying a structural rethinking to it that can make it better adapt to the educational and anthropological needs of the new generations. With these assumptions, an immersive experience has been created that intends to simulate as much as possible the action of "reading a written text", but does so through the electronic and multimedia language of VR technologies.
File
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Tesi non consultabile. |