Tesi etd-01052023-111710 |
Link copiato negli appunti
Tipo di tesi
Tesi di laurea magistrale
Autore
PUTZOLU, SARA
URN
etd-01052023-111710
Titolo
Progettazione e sviluppo di una mostra virtuale in ambito artistico ottimizzata per utenti con dislessia
Dipartimento
FILOLOGIA, LETTERATURA E LINGUISTICA
Corso di studi
INFORMATICA UMANISTICA
Relatori
relatore Prof.ssa Leporini, Barbara
relatore Buzzi, Marina
relatore Buzzi, Maria Claudia
relatore Buzzi, Marina
relatore Buzzi, Maria Claudia
Parole chiave
- arte
- dislessia
- dyslexia friendly
- mostra virtuale
Data inizio appello
02/02/2023
Consultabilità
Non consultabile
Data di rilascio
02/02/2026
Riassunto
In questo lavoro di tesi è stato ideato, progettato e sviluppato un sito web multilingua (italiano, inglese e sardo) in ambito umanistico, al fine di implementare una mostra virtuale di una collezione di quadri, in modo che sia pienamente fruibile e accessibile per persone con dislessia. La tesi è organizzata in 6 capitoli. Il primo è una introduzione relativa alle motivazioni che mi hanno spinto a realizzare questo progetto. Nel secondo capitolo sono state descritte le problematiche di accessibilità e usabilità dei siti web e i disturbi specifici dell’apprendimento. Il terzo capitolo introduce il focus di questa tesi: il progetto della mostra virtuale accessibile per studenti con disturbo specifico dell’apprendimento, ed in particolare la dislessia. Segue il quarto capitolo dove viene descritto in ambito umanistico il contenuto del sito: la collezione dei quadri e le sue caratteristiche peculiari. Nel quinto capitolo vengono dettagliate le tecnologie, l’implementazione del sito ed una sua prima valutazione con un gruppo di 16 studenti di età compresa tra i 18 e i 22 anni del liceo Artistico di Oristano, incluse quattro persone con una diagnosi DSA. La valutazione è stata effettuata utilizzando un video di circa 8 minuti e un questionario di valutazione. La valutazione qualitativa è servita per verificare che il sito fosse accessibile e comprensibile. I risultati positivi sia in termini di interesse sia di accessibilità del sito suggeriscono la validità della proposta. Una breve discussione e le conclusioni chiudono la tesi.
English version
In this thesis work, a multilingual website (Italian, English and Sardinian) was conceived, designed and developed in the humanities field, in order to implement a virtual exhibition of a collection of paintings, so that it is fully usable and accessible for people with dyslexia. The thesis is organized in 6 chapters. The first is an introduction relating to the motivations that led me to create this project. The second chapter described the problems of accessibility and usability of websites and specific learning disabilities. The third chapter introduces the focus of this thesis: the project of the virtual exhibition accessible for students with specific learning disabilities, and in particular dyslexia. The fourth chapter follows where the content of the site is described in the humanistic field: the collection of paintings and its peculiar characteristics. The fifth chapter details the technologies, the implementation of the site and its first evaluation with a group of 16 students aged between 18 and 22 from the Oristano Artistic High School, including four people with a DSA diagnosis. The evaluation was carried out using an approximately 8-minute video and an evaluation questionnaire. The qualitative evaluation was used to verify that the site was accessible and understandable. The positive results both in terms of interest and accessibility of the site suggest the validity of the proposal. A brief discussion and the conclusions close the thesis.
English version
In this thesis work, a multilingual website (Italian, English and Sardinian) was conceived, designed and developed in the humanities field, in order to implement a virtual exhibition of a collection of paintings, so that it is fully usable and accessible for people with dyslexia. The thesis is organized in 6 chapters. The first is an introduction relating to the motivations that led me to create this project. The second chapter described the problems of accessibility and usability of websites and specific learning disabilities. The third chapter introduces the focus of this thesis: the project of the virtual exhibition accessible for students with specific learning disabilities, and in particular dyslexia. The fourth chapter follows where the content of the site is described in the humanistic field: the collection of paintings and its peculiar characteristics. The fifth chapter details the technologies, the implementation of the site and its first evaluation with a group of 16 students aged between 18 and 22 from the Oristano Artistic High School, including four people with a DSA diagnosis. The evaluation was carried out using an approximately 8-minute video and an evaluation questionnaire. The qualitative evaluation was used to verify that the site was accessible and understandable. The positive results both in terms of interest and accessibility of the site suggest the validity of the proposal. A brief discussion and the conclusions close the thesis.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
La tesi non è consultabile. |