Thesis etd-03292021-111505 |
Link copiato negli appunti
Thesis type
Tesi di laurea magistrale
Author
BALDINI, FEDERICO
URN
etd-03292021-111505
Thesis title
Luca Signorelli nella Cappella Nova del Duomo di Orvieto
Department
CIVILTA' E FORME DEL SAPERE
Course of study
STORIA E FORME DELLE ARTI VISIVE, DELLO SPETTACOLO E DEI NUOVI MEDIA
Supervisors
relatore Farinella, Vincenzo
controrelatore Maffei, Sonia
controrelatore Maffei, Sonia
Keywords
- Beato Angelico
- cappella nova
- duomo di Orvieto
- giudizio universale
- Luca Signorelli
- unicum
Graduation session start date
26/04/2021
Availability
Withheld
Release date
26/04/2091
Summary
ITA: Questa lavoro di tesi vuole dimostrare l'unicità del ciclo di affreschi della Cappella Nova del Duomo di Orvieto. Partendo dalla biografia del Signorelli l'indagine prosegue con lo studio del cantiere diretto inizialmente dal Beato Angelico per poi concentrarsi sui lavori di Luca Signorelli che vanno dal 1499 al 1504. Il ciclo di affreschi risulta essere un'unicum per via delle novità nell'impostazione iconografica, per l'inserimento di temi nuovi tra cui i temi apocalittici, il ciclo di auctoritates del passato e l'emblematica figura di Caino e soprattutto per la compresenza di due linguaggi pittorici differenti nella forma e nel contenuto.
ENG: This thesis work wants to demonstrate the uniqueness of the cycle of frescoes in the Cappella Nova of the Cathedral of Orvieto. Starting from the biography of Signorelli, the investigation continues with the study of the site initially directed by Beato Angelico and then concentrates on the works of Luca Signorelli datable from 1499 to 1504. The cycle of frescoes appears to be a unicum for the innovation of the iconographic's setting, for the inclusion of new themes including apocalyptic themes, the cycle of auctoritates of the past and the emblematic figure of Cain and above all for the coexistence of two pictorial languages different in form and contents.
ENG: This thesis work wants to demonstrate the uniqueness of the cycle of frescoes in the Cappella Nova of the Cathedral of Orvieto. Starting from the biography of Signorelli, the investigation continues with the study of the site initially directed by Beato Angelico and then concentrates on the works of Luca Signorelli datable from 1499 to 1504. The cycle of frescoes appears to be a unicum for the innovation of the iconographic's setting, for the inclusion of new themes including apocalyptic themes, the cycle of auctoritates of the past and the emblematic figure of Cain and above all for the coexistence of two pictorial languages different in form and contents.
File
Nome file | Dimensione |
---|---|
Thesis not available for consultation. |